O problema cu picioare(le) – varicele

Ce sint varicele…stie toata lumea.Si cum arata.Nu are rost sa pun poze,poate chiar tu,cititorule ai un mic pachetel varicos pe pulpe.In cazul varicelor nu diagnosticarea este o problema.Ci cauzele (deci si prevenirea) precum si tratamentul lor.

Sa explic mai intii cum este circulatia singelui la nivelul picioarelor.variceExista o vena mare,profunda(cam in centrul piciorului,nu se vede la suprafata) si mai multe vene subtiri, superficiale, situate sub piele si deasupra muschilor.Intre venele subtiri si cea profunda sint mai multe legaturi,numite vene perforante,prin care singele circula de la venele superficiale spre cea profunda.Iata alaturi o figura,cu venele respective colorate corespunzator.

Varicele sint niste dilatari ale venelor superficiale(cele albastre).Cind se intimpla asa ceva

  • daca peretii acestor vene sint slabi.Adica mai putin elastici.Singele stind in vene mai mult timp le dilata iar peretii incet-incet iau forma respectiva si nu mai revin.Aceasta slabire a peretelui venos se transmite EREDITAR.de asemenea hormonul feminin progesteron are un rol important in slabirea peretilor.Progesteronul se secreta in cantitate mare in prima parte a SARCINII.
  • daca STAI MULT TIMP IN PICIOARE…sau pe scaun,singele va „bălti” la nivelul picioarelor iar venele,oricit de elastice ar fi,se pot dilata in timp (vorbesc aici de cei care stau zilnic peste 8 ore in picioare si asta luni de zile,chiar ani. Daca ai stat si tu o data 12  ore la coada la bilete nu inseamna ca seara vei face varice)

Sper ca ai priceput cum se formează varicele.Acum să vedem CUM PREVII APARIŢIA VARICELOR

  • Desigur sa eviti statul in picioare.Usor de yis,dar daca locul de munca te obliga sa stai nemiscat in picioare sau chiar in fund cele 8 ore,incearca sa contracti musculatura picioarelor cit de des.Muschii vor functiona ca o pompa si vor comprima venele,golindu+le de continut.Daca stai mult pe scaun,o solutie ideala e sa pui piciorul pe un alt scaun,incit sa stea oriyontal asa încît singele să nu se adune jos
  • Ciorapii elastici.Ei comprima venele superficiale si obliga singele sa circule mai mult prin cele profunde.E important ca ciorapii sa fie strinsi pe picior pe toata lungimea lor,daca sint strinsi doar sus efectul va fi contrar,singele adununidu-se sub portiunea strinsa.

Acum sa vorbim putin despre TRATAMENTUL VARICELOR.Ceea ce am scris mai sus la preventie e valabil si aici.Chiar daca ai varice e util sa respecti acele sfaturi pentru a evita agravarea lor Nu voi aminti despre terapii complementare cu magneti,curenti plante samd.Am mai spus-o,nu ma pricep,nu neg ca au un posibil efect si aceste terapii dar prefer sa nu ma bag unde nu ma pricep Tratamentul chirurgical radical al varicelor este scoaterea lor.Operatia se numeste safenectomie sau stripping si in principiu consta in introducerea unei sirme in interiorul venei cu varice (introducerea se face prin partea de sus a piciorului) si scoaterea capatului ei pe jos.Vena e legata la unul din capete si e trasa afara pe la celalalt ;cam asa cum intorci un ciorap pe dos.Uite am pus mai jos un filmultet in care vedeti urmatoarele:

  • 0.05-0.07 este facuta o incizie in vena,undeva in partea de sus a piciorului
  • 0.10-0.30 e introdusa sirma de-a lungul venei.Se vede la un moment dat cum trece prin vena,pe sub piele
  • 0.30-0.40 sirma e legata de vena la partea de sus a piciorului
  • 0.45-1.00 se taia capatul de jos al venei si se scoate pe acolo capatul sirmei introdus la inceput
  • se „smulge” vena tragind de capatul de jos.Observi ca se face cu „smucituri”,acele smucituri avind loc cind se rup venele perfoante

Poate e cam scirbos dar…asta e. Iata mai jos un desen pe care apare punctul unde se baga sirma (in stinga).Se scoate pe la genunchi…sau mai jos,in functie de locul unde se afla varicele ce trebuie scoase

stripping

Ca si complicatii…pot apare echimoze – se stringe sub piele singe din venele rupte ramase.Acestea insa se absorb in citeva saptamini

O alta metoda este scleroterapia.Varicele sint „uscate” sau „cauterizate” cu o substanta introdusa in interiorul lor (de obicei saramura-o solutie de clorura de sodiu.Nu v-am spus ca sa incercati singuri🙂 )Vena cu probleme se „usca” si cu timpul este absorbita.Pot apare pete mai colorate (brun inchis) pe piele tocmai pe locul unde au existat aceste vene „uscate”

8 Răspunsuri

  1. Multumesc pt raspuns..parintii mei nu au nici unul probleme de acest gen,sa zic o bunica ca ar avea ceva probleme dar nu s-a operat niciodata sau sa o aud ca se vaita si nici complicatii,si are 83 de ani,intr-adevar sa zic asa de cand au inceput sa ma doara dupa tratarea safenelor,a fost o perioada de ceva sedentarism,am stat acasa mai mult la calculator,si am facut si niste bai fierbinti,am avut o anexita care nu mai trecea,prostie din partea mea,stiu..dar acum nu stiu ce sa mai fac,macar sa nu se agraveze,si tot citesc pe net daca e posibil subfascial sa se dilate asa rau..o sa va urmez sfatul cu plimbarile,am si o bicicleta ergonomica,care o mai folosesc..multumesc inca o data..

  2. Pt. Carmen
    Nu mi-ai spus cam ce factori de risc ai. Stai mult pe scaun? Mama ta a avut de asemeena varice de tinara? Posibil sa fie o deficienta genetica a tesutului elastic din peretii venosi care sa favorizeze aparitia varicelor. Un sfat ar fi, daca cumva ai o viata sedentara sa faci miscare – mers pe jos mai ales – care sa activeze muschii picioarelor. de asemenea ar fi bine, cit timp stai, sa o faci intr-o pozitie cere sa iti permita sa tii picioarele usor ridicate (10-15 grade). Nu stiu in ce masura vei putea renunta la ciorapii elstici pentru ca acestia „inlocuiesc”elasticitatea deficitara a peretilor venosi.

  3. Buna ziua
    As dori sa-mi dati si mie un sfat in ceea ce priveste insuficienta venoasa cronica,acum 3 ani au aparut primele semne,acele vene reticulare si vene sparte,o durere surda in picioare..deoarece tin mult la partea estetica am facut cateva sedinte de scleroterapie,apoi au inceput sa se dilate safenele interne,nu f mult dar imi dadeau acele dureri si am decis sa le tratez si pe acelea,prin scleroterapie ecoghidata..m-am simtit f bine aproximativ 7 luni..apoi au inceput iar durerile..am facut din nou control,mi s-a spus ca safenele sunt ok,nu au reflux,dar mi s-a descoperit o insuficienta incipienta pe sist venos profund..ca si cum nu era destul a aparut si problema aceasta care ma chinuie in fiecare zi..stiu ca trebuie sa port ciorapi medicinali..dar intrebarea mea este daca aceasta insuficienta profunda se poate agrava,sa se ajunga la insuf severa,precizez ca nu am suferit de complicatii,tvp sau alte probleme,am 50 kg,sunt slaba,sarcini nu am avut,si ma intreb cum este posibil sa se intamaple asta..ma gandesc ca de abia am 30 ani,voi vrea sa fac si copii,si la vara cum ma voi descurca pe acele calduri cu acei ciorapi,momentan nu mi se umfla picioarele,simt decat o jena la gambe si o durere inghinala.si mi-e frica sa nu se agrveze,sa mi se umfle picioarele si cum am zis tin mult la partea etsetica…multumesc si orice sfat este binevenit pt ameliorarea bolii

  4. Pt. Nadia
    Ideea e ca varicele nu se vindeca fara operaie. In cel mai bun caz stagneaza dar inapoi nu dau defel. Cu virsta cele mai multe se complica cu tromboflebite si infectii. De aceea operatia e pina la urma singura cale de a scapa de ele. Bine, cu conditia ca dupa operatie sa se evite repetarea conditiilor care le-au favorizat (stat prelungit in picioare in cazul tau). Desigur, ca intotdeauna exista si operatii nereusite de aceea e bine de ales cu atentie medicul care opereaza

  5. Am varice la un picior de foarte multi ani .Eram insarcinata si stateam in picioare la serviciu.Sunt inestetice si mi se umfla si piciorul dar nu ma doare decit foarte rar.Medicii la care am fost imi dadeau detralex ori ma sfatuiau sa ma operez.In timp ce luam detralex ma durea foarte tare piciorul am luat o perioada dar nu mai suportam durerea.Acum mi s-a prescris tarosin dar nu le-am luat inca As vrea sa ma operez dar daca nu ma doare piciorul nu ma pot hotari.Va rog frumos sa imi dati un sfat.Va multumesc.

  6. mama mea are picioarele groase dar parca ale mele sint si mai groase partea din spate da si cred ca si din cauza greutatii trebuie sa tin o dieta dar niciodata nu reusesc sa o duc pina la capat oricum va multumesc din suflet pentru rasunsuri

  7. Depinde .. forma picioarelor e mostenita genetic ori e functie de pozitie … efort .. distributie a grasimilor. O problema cu varicele de obicei e mai mare in o parte, un picior ar trebui sa fie mai gros decit celalalt, nu ambele la fel de groase. Pentruinvestigatii e bine sa mergi la un chirurg, pentru a exclude posibilitatea de a fi varice. E important si daca aceasta „umflare” e aparuta recent … ori s-a agravat recent … Daca e dintotdeauna si nu s-a accentuat recent nu e ceva alarmant .

  8. am picioarele de la genunchi in jos foarte groase normal cit ar trebui sa fie partea de sus le simt umflate mai ales atunci cind stau mai mult timp in picioare nu stiu la ce medic sa merg pt o investigatie ar putea fii si varice ascunse am avut sterilet cu multi ani in urma sa fie si asta cauza dumneavoastra ce ma sfatuiti va multumesc

Lasă un răspuns

