Cu laptopu prin tunel sau despre sindromul canalului carpian

Sindromul de canal carpian este una din acele boli care te pindeste chiar si in locul unde te simti cel mai in siguranta:acasa la birou in fata PC ului.Durere…amorteala…iar in lipsa tratamentului chiar paralizie.

Sa vedem mai intii ce este acest tunel si cine trece prin el.La incheietura miinii se afla un fel de canal a carui pereti sint formati in principal din muschi si tendoane.Prin acest canal trece un nerv,NERVUL MEDIAN care se ocupa cu senzatiile de durere si cu transmiterea comenzilor de miscare la vreo 4 degete.Iata mai jos o poza reusita in care se vete atit tunelul+nervul median cit si unde merg ramurile acestui nerv(este ce galben-auriu din mijlocul canalului)

carpaltunnel1

Ce se intimpla in cazul indromului de tunel carpian.In anumite conditii muschii si tendoanele care formeaza peretii se umfla.Nu mult,dar suficient cit sa ingusteze canalul si sa apese pe nerv.Sa il stranguleze.Iar nervu,ca si omul strangulat,sufera.Suferinta lui inseamna DURERE , FURNICATURI in zona in care se raspindeste.Adica in zona colorata cu albastru in poza de mai jos

painnn

Sa vedem acum ce anume produce acea ingrosare a peretilor canalului.

  • orice activitate ce presupune a face contractii bruste,puternice si repetate ale degatelor:tipic srisul la masina de scris,mai modern la tastatura.Si cintatul la pian.
  • situatii care presupun retinere de apa in organism cu umflarea tesuturilor.De pilda la gravide
  • orice circumstante care modifica local structura tunelului(boli ale articulatiilo…traumatisme)

TRATAMENTUL in prima faza e antiinflamator:diclofenac,ketonal…sint cu miile.images1E important sa mergi la medic intrucit exista posibilitatea ca acel nerv strangulat sa moara pur si simplu rezultetul fiind paralizia.In cazul ca durerea nu cedeaza la tratamentul antiinflamator e posibil sa fie nevoie de o mica operatie care sa „largeasca” tunelul

Uite şi un mic filmuleţ în care vezi cţteva secvenţe din operaţie:

PREVENIRE iata mai jos citeva miscari pe care e bine sa le faci periodic daca stai prea mult cu degetele pe tastatura

carpal_tunnel_exercise

Mai multe despre subiect poti gasi aici sau aici

25 Răspunsuri

  1. Sincer …. nu stiu😦

  2. cam cat costa operatia la iasi?

  3. Pt anonim
    Pai e posibil sa recidiveze daca se mentine activiatatea care a declansat primul episod. Incearca sa faci acea gimnastica de relaxare.

  4. si eu am fost operata la mina de sindrom de canal capian la cluj de un doctor foarte bun in vara anului 2009 iar acum 2012 ianuarie observ ca imi recidiveaza ce ma sfatuiti sa fac nu mai am curajul si puterea sa mai trec printro noua operatie maria

  5. pentru maddy as vrea sati dau un sfat sindromul de tunel carpian nu are legatura cu picioarele boala se rezuma doar la maini dar as vrea sa te intreb radiografie a facut la maini? e posibil sa nu fie vreo artroza sau daca ai facut RMN sa nu fie vreo hernie de disc lombara ca boala asta de multe ori se lasa dureri mari si in picior. daca pot sa te mai ajut cu ceva te rog sa ma intrebi ca vreu sati spun si eu am umblat foarte mult timp pana am depistat boala.Va doresc sanatate multa

  6. Pt. Maddy
    Parkinsonul e o boala a batrinetii. Nu se mosteneste decit cel mult predispozitia de a o faca. Deci ara sanse sa faca Parkinson dar in nici un caz la o virsta mai tinara decit tatal sau
    Ce ar putea fi totusi. Eu zic ca faptul ca faptul ca amortelile sint doar pe jumatate din corp exclude o problema generala gen stress ori diabet: in acest caz furnicaturile ar fi fost la toate membrele. nRMN ul a fost si la creier? Parerea mea este ca problema e totusi neurologica: fie la creier, fie scleroza in placi.

  7. DR, Va trimit simptomele sotului meu si poate ma puteti ajuta cu un raspuns:
    Avea amorteli, furnicaturi, pe partea dreapta – mana si picior. Simtea ca uneori nu are control exact asupra mainii si piciorului. Avea o stare de stres permanenta, insomnii si i s-a spus ca are sindromul oboselii cronice, a luat tranxene 2 saptamani si s-a ameliorat. A luat si magneziu.
    Si-a facut un RMN sa vada daca are screloza in placi; doctorii au spus ca nu are.
    Au revenit simptomele mai putenice decat prima data. Este speriat pentru ca tatal lui a avut Parkinson si se gandeste ca ar putea sa fie screloza si sa repete RMN-ul.
    Se mai gandea ca ar putea fi diabet dupa simptome, dar analizele au iesit bine.
    Acum citind despre sindromul tunelului carpian vad ca se aseamana simptomele, doar ca el are afectat si piciorul.
    Mentionez ca este foarte stresat cu serviciul, doarme foarte putin, si face si munca fizica cu utilaje industriale de bucatarie, deci grele.
    Va rog sa imi dati un sfat ce ar trebui facut.
    Multumesc mult

  8. azi am fost la pansat ptr prima data de la operatie si imi este foarte bine peste 14 zile imi scoate firele si atunci fac si operatia la mana stanga tot ptr accelasi SINDROMUL DE TUNEL CARPIAN rog pe toata lumea care sufera de dureri groaznice la maini sa nu stea sa sufere ca nu se merita,mie una numi vine a crede ca dupa mai bine de 10 ani am reusit sa scap de dureri la mana dreapta faceti analiza ELECTROMIOGRAMA si scapati de orice indoiala nu mergeti pe criterii antiinflamatorii ca aceestea nusi mai au leacul va doresc numai bine

  9. Merci pt. precizari. Sint sigur ca vor fi de folos …

  10. as dori sa spun la toata lumea sa stie in general ptr cei care au dureri de maini groaznice. eu sufar de peste 10 ani de zile de dureri cumplite de maini ceea ce inseamna ca in decursul acestor ani au fost analize peste analize si numai spun de tratamentele facute pana in momentul de fata. la noi in romania foarte rar sa auzit de sindromul de tunel carpian. am avut un noroc foarte mare in luna ianuarie am aflat cum se poate afla daca intradevar am aceeasa boala. vreau sa va spun la toti la noi in Iasi doar intr-un singur loc se face si anume la policlinica Nicolina si se numeste ELECTROMIOGRAMA. eu am avut programare la data de 10 februarie 2010 si am aflat ca de fapt boala o am si este foarte avansata. pe data de 12 februarie 2010 am suferit prima operatie la mana dreapta, spun prima deoarece urmeaza sa fac operatie si la mana sanga dar deocamdata sami pot reface cat de cat mana dreapta. vreu sa va mai spun ptr persoanele care sufera de aceasta boala sa mearga cu incredere fiindca operatia nu este grea deloc si merita ptr noi deoarece durerile sunt mai groaznice in timpul bolii. eu nu am avut norocul sa gasesc mai devreme si am ajuns intro faza destul de grea fiindca miam pierdut din simturile mainii si nu mai era mult pana la a paraliza. va urez succes si sa fie destul de tari ptr a trece peste necazuri

  11. Buna Larisa,
    am evitat energizantele gen coca cola, ciocolata, RB niciodata, ice=tea nu (dar da la nestea , cred ca e cam acelasi lucru, nu ?) asa singur nu e cazul sa isi ia, e la varsta cand inca ma mai asculta ,lucru in mare verificat . Are timp…
    Problematica lui e pe atentie si concentrare. Intrebare : Cu ce s-o mai imbunatatesc?
    Asa in timp lucrurile au evoluat pozitiv, asta imi da sperante ( inutil sa povestesc de insomniile mele, nervi „pe bigudiuri”, etc. Sotul e mai relaxat, eu sunt aia stresata…
    Acum de exemplu e ochi si urechi la desene animate, dar daca vine vorba de matematica ….o dam in scandal!

    Ccarmen

  12. Vai, ce moaca am ! Noroc ca nu-i a mea …
    Carmen, m-am mai gandit, copilul tau bea/ia „energizante” (la doza, prafuri energizante pentru sportivi, dextroza chiar si in bare) ? Daca tu nu-i dai, poate sa-si cumpere si singur? De exemplu Red Bull miroase a mii de bomboane (dar nitel cam prea puternic ca sa ma cheme sa-l consum, de obicei un miros foarte puternic placut ascunde un altul teribil de neplacut) si de fapt e o mica bomba. Multe prietene mi s-au plans ca le doare capul daca beau Red Bull si nu mai pot dormi noaptea (ca si cum RB ar fi apa minerala, sa o consumi ca sa-ti stinga setea cand faci efort ….🙂
    Copilul tau e la varsta cand vede multe si poate cade pe ganduri ca nu stie raspunsuri si-i e rusine sa-si intrebe mama. Are nevoie de un confident (de acelasi sex cu el) baietii au alt fel de a gandi si a se manifesta, alt fel de comportament. Tatal e prin preajma? In ziua de azi, familia nu mai e ce era, iar copiii au alte nevoi fata de noi. Succes, dar nu lasa lucrurile asa. Cu cat mai devreme, cu atat mai bine.

  13. Pentru Carmen:
    Ma bag si eu ca am experienta. Fa ce a spus dl. doctor si in plus, redu drastic ciocolata si bauturile gen „cola” precum si cafea sau ceai (cu cofeina) daca fiul tau bea asa ceva. Orice aliment sau bautura racoritoare „stimulent” ar trebui evitate. Ice-tea-ul de exemplu e o bomba de zahar. N-as bea asa ceva nici daca nu as avea apa o zi…🙂 Nici vitaminele in exces (sau nerecomandate de medic) nu sunt bune nici in clasa a V-a.
    De multe ori diagnosticul asta se pune asa, ca nu are omul alta explicatie, dar du-l la doctor sa fii linistita.

  14. Sa o luam pe rind
    1. Vitaminele se gasesc fie individual (B1 , B6) fie in amestecuri cosmopolite gen multivita,polivita si alte vite
    2. Insomniile sint poveste veche … multe leacuri, putine eficace. Chestie de psihic, bioritm bla-bla. Cel mai simplu si natural – numaratul oilor pina adormi.Chestia cu ora 3.00 ma depaseste
    3. Cred ca nu esti genul care ia medicament enumai pentru ca au ramas si le e mila sa le arunce. Parerea mea , dupa ce le termini oricum pui kg le loc daca maninci bine si nu faci miscare. Plus ca au si interactiuni pe sistem nervos. Deci mai bine NU
    4. Ce am scris eu e de perspectiva. Oricum nu e la virsta la care sa deturneze masini blindate sau sa ridice fusta fetelor

  15. Revin….si va asaltez din mai multe directii acum:
    1 Ddurerea o resimt ca in poza …adica 3 1/2 degete.
    Aseara mi-am masat incheietura cu clafen si am luat un ibuprofen (asta pt ca ma durea capul) si nu am mai avut nici o senzatie de „furnicatura” .
    O sa continui……inca ceva :pentru vitaminele ale de tip B – recomandati-mi un produs, va rog.

    2.OUT OF TOPIC: Am zis de insomnii…..am perioade cand zici ca am un cuc in cap!!!! in jur de 3 noapte ma trezesc…Are vreo semnificatie? Si fiul meu e nascut noaptea , la 3.10…

    3.Ca tot se vorbeste de sibutramina…..pentru a slabi am luat anul trecut reductil. Suportate OK , doar ceva sete si ceva insomnii (oricum le aveam si fara) si am slabit, cu ceva sport, masaje, dieta. De sarbatori …mi-am cam luat liber! Pentru ca m-am cam rotunjit si pentru ca mai am o folie ramasa, adica14 pastile le-as relua. Ma intersectez cu „furnicaturile?

    4.Despre ADHD: la copilul meu predomina inatentia si concentrarea, altfel e cuminte (din fericire).
    Neuroleptice – nu!, dar merg pe omega 3, vitamine (CA, Zn, Mg + vit C) si ceva de linistire (calmogen plant sau hipercalm).
    Multumesc,
    Carmen

  16. Un consult neurologic e prima etapa pentru evaluarea unei eventuale SM. Pentru diagnostic se face o tomografie sau RMN a coloanei vertebrale
    Vitaminele 3×1 pe zi
    Cit despre ADHD , incearca pentru inceput terapia comportamnetala … riscul e ca micutul sa devina, cind e mare, nitel cam … turbulent, de aceea e important sa nu il scapi de sub control in sensul de a intra in anturaje dubioase. Oricum e bine de respectat intocmai indicatile pediatrului/neuropsihiatrului care il evalueaza

  17. Buna seara,
    Mersi pentru raspunsul rapid.
    Sunt speriata rau….SM imi pare o boala serioasa. Ma tot gandesc ce alte simptome ar mai avea aceast afectiune.
    Ce analize ar fi util sa fac ?
    Am uitat sa precizez ca in ultimul timp am si ceva insomnii ( sincer cred ca in mare parte sunt determinate de stresul scolii, avand un baiat clasa a V-a cu un foarte posibil ADHD, etc)
    Pana ajung la medic, ce dozaje la vitamine? inteleg ca unguentul se aplica seara la incheietura mainii.
    Multumesc,
    Carmen

    PS. Ati putea face si o recomandare pentru ADHD, pentru imbunatatirea atentiei si concentrarii?
    Alte multumiri,
    tot Carmen

  18. Nu ar strica totusi un consult neurologic. Scleroza multipla poate incepe cu usoare amorteli. Nu e o boala foarte frecventa, dar daca e, e bine sa fie tratata intr-un stadiu incipient
    Daca nu e SM, mai ales in cazul ca folosesti intens ambele miini, poate fi vb de acest sindrom.Ar merge pentru inceput tratament cu antiinflamatoare (unguent de diclofenac aplicat pe incheietura) poti adauga si vitamine b1 b6 oral

  19. Buna ziua,

    Ma confrunt cu o situatie ciudata : De ceva timp, uneori, noaptea ma trezesc cu o parte din 2-3 degete de la mana (dreapta in special dar si stanga ) usor amortite, simt niste furnicaturi. Daca masez usor senzatia dispare. Atat. Initial resimteam asta la nivelul buricelor degetelor acum parca a cuprins mai mult din deget, deci parca „inainteaza”. Asta ma ingrijoreaza . Lucrez la birou si aproape permanent la calculator.
    Mentionez ca am 42 ani, fara probleme de sanatate si iau anticonceptionale marvelon .
    Ar putea fi vorba de acel sindrom de tunel carpian? Senzatia e doar noaptea si atat. Nu am alte simptome (resimt ceva oboseala, posibil stress, uneori dureri de cap, mai accentuate inainte de ziua ciclului)
    Ce tratament imi recomandati?
    Multumesc,
    Carmen Bucur

  20. Eh,daca toti care beau cafea , fumeaza si stau strimb la birou ar fi stricati … lumea ar fi plina de ei.
    CEl mai simplu e sa pui toate acest simptome pe seama stresului … daca nu se gaseste o alta cauza ramine el (stresul) de vina.Dar pina atunci sa cautam alte explicatii
    O posibilitate ar fi reumatismul.In acest caz durerile ar fi mai ales la incheieturi
    Sa zicem proasta circulatie datorita tigarilor … dar atunci ar durea toate extremitatiel odata
    Poate si osteoporoza,daca cumva esti la menopauza (biologic sau chirurgical)
    Am lasat la sfirsit posibilitatea cea mai sumbra: scleroza multipla (in placi). e o boala nu foarte rara care debuteaza pa le 30 de ani.Citeste aici cam care sint simptomele. Nue o boala usoara.
    Eu zic sa te programezi la un neurolog,doar un examen de specialitate putind exclude orice banuiala in acest sens.Daca nu e asta … si nici celelelte .. ramine stresul .. .energizantele … adica chestii care cu putina vointa le poti rezolva.

  21. imi lansez intrebarea aici fiindca nu stiu prea bine unde altundeva sa o fac.
    in ultima vreme am inceput sa am probleme foarte mari cu mainile si picioarele, adica am dureri extraordinare in extremitati, atat de rau e ca nu pot dormi si nici nu am control prea bun asupra lor. nu am patit pana acum sa ma doara in sincron, ma doare cate o mana, cate un picior, pe rand.
    la doctor nu am mers inca si acuma nici nu prea am cum sa merg, fiind concediu. la urgente nu ma duc fiindca mi se pare cam deplasat sa merg la urgente cu asa o problema.
    imi poate spune cineva cam ce ar putea fi?
    mentionez ca am o pozitie defectuasa la birou, meseria fiind de asa natura, de asemenea am foarte multe nopti nedormite in spate, foarte multa cafea bauta si mult energizant.de mancat mananc si nu prea, la ore mai mult sau mai putin normale, mancare nu prea sanatoasa. sunt si fumatoare…acum cand le scriu imi dau seama ca nici n-ar trebui sa ma mir ca sunt „stricata”:)).

  22. Da, e o chestie , veche ce-i drept din mileniul trecut cind lumea mai si scria nu numai tasta la computer & mobil.E un diagnostic de excludere adica se cauta alte afectiuni mai grave (gen accident vascular, scleroza in placi – adica etapele prin care ai trecut si tu) si daca nu se gaseste nimic se da acest diagnostic.Teoretic ar trebui sa apara daca tii foarte mult creion – pix – stilou in mina si ar trebui sa se vindece in citeva luni de repaus.Nu pare sa fie si cazul tau (partea cu vindecatul).Din pacate nu exista o analiza sau test care sa spuna clar ca ASTA ESTE DIAGNOSTICUL. Cit despre tratament se indica de obicei , pe linga repaus , tot felul de fitamine din grupul B mai ales (B1 , B6) dar efectul e variabil.

  23. In primul rand, felicitari pt. site. Am aflat multe informatii utile.
    Intrebare: ati auzit de o afectiune care se numeste „crampa (pana) scriitorului”?
    Acum 2 ani mi-a aparut un sindrom ciudat care, in decursul a cca. 6 luni de zile, m-a facut sa nu mai pot scrie cu mana dreapta. Pur si simplu, nu-mi pot coordona degetele ca sa pot scrie. Pot tine creionul intre degete, dar scrisul este jalnic.
    M-am cautat pe la diversi doctori (inclusiv psihiatru, el a dat diagnosticul de pana scriitorului).
    Pt. ca m-a suspecat de scleroza multipla, neurologul mi-a recomandat RMN, dat rezultatul a iesit OK.
    Pt. ca nimeni nu stie nimic, m-am impacat cu gandul si de-atunci scriu cu stanga. Sunt si alte miscari de care nu sunt sigura (cand tin mobilul la ureche sau cand ma machez). De tastat pot sa tastez fara probleme.
    Descoperind site-ul dv., mi-am amintit de aceasta afectiune, poate ati auzit de acest diagnostic (de care sa fiu sincera, nu sunt sigura).
    Multumesc pt. timpul pe care-l petreceti citind acest mesaj.
    O zi buna va doresc.

  24. Posibil de la tastatura,mai ales dacxa problema apare dupa ce o folosesti mai mult.Incearca sa faci miscarile alea.Eventual ceva unguent antiinflamator …

  25. dr, daca imi simt degetul mare amortit si portiunea de la radacina lui – dar nu ma doare- doar tremura ceva acolo (de parca ar bate inima) si simt ceva furnicaturi ..tre sa merg la doctor? Sau e doar febra musculara de la folosirea tastaturii ? Mi se intampla la mana dreapta, in special cand folosesc mouse-ul. Ma tine de vreo 2 saptamani dar nu m-am gandit ca e grav .

    Multumesc mult .

Lasă un răspuns

