Blocajul renal

Blocarea rinichiului se produce atunci cînd o piatră pleacă la plimbare şi se fixează in interiorul canalului care uneşte rinichiul cu vezica urinară.stone_impact_site_jpeg_op_225x325În imaginea de alături sînt cîteva poziţii în care se poate afla piatra pe canalul rinichiului din stînga imaginii..Această piatră blochează total sa uparţial trecerea urinei produse de acel rinichi,lichidul acumulîndu-se „în amonte” de obstacol.Se formează ceea ce numim HIDRONEFROZĂ,iar dacă obstacolul e complet şi nu e înlăturat,finalul va fi moartea rinichiului.

SIMPTOMELE.Direrea este principalul simptom.Ea se acentuează pe masură ce urina se acumulează şi dilată rinichiul.Urina se va infecta şi după un timp apare şi febra.ATENŢIE !! Decă rinichiul e complet blocat se poate să nu apară tulburările de micţiune(urina roşie,cu puroi) deoarece  aceasta nu ajunge afară datorită blocjului.De asemenea să nu vă imaginaţi ca „blocaj renal ” înseamnă că nu mai urinaţi:celălalt rinichi îsi face treaba sigur.

DIAGNOSTICUL se pune cu ajutorul ecografului.De asemenea mai este o procedură,urografia intravenoasă,care constă in introducerea unei substanţe în sînge,substanţă care se elimină prin urină in aproximativ o oră şi e vizibilă radiologic(este cam ca si bariul pentru stomac) Dacă rinichiul e blocat,se vede ca în desenul de jos.Am pus alături şi un film radiologic al unui rinichi blocat(cel din stg. imaginii).urografieÎn ambele cazuri se vede ca fluxul de urină se întrerupe la nivelul pietrei.

TRATAMENTUL.În ultimul timp se pune tot mai des accentul pe metode laparoscopice („cu laser ” în termeni populari).Cea mai simplă constă în introducerea unei sonde prin penis în vezică, apoi pe canal pînă dincolo de piatră,unde această sondă (ca şi o sîrmă) se îndoaie ca un cărlig şi se extrage piatra prin tragere afară.Mai jos este acst aparat extrem de util in urologie.stoneslaser

Oarecum impropriu este numita  „blocaj renal” si insuficienta renala acuta.Aceasta este o situatie extrem de grava in care rinichiul nu functioneaza din multiple cauze care tin de el insusi,cum ar fi de pilda blocarea „filtrelor” renale (nefronii) prin acumularea de substante toxice din organism.Este cazul intoxicatiilor cu,sa zicem,ciuperci otravitoare,cind se spune ca „i-au cedat rinichii”.Sau daca principalul organ responsabil cu neutralizarea substantelor toxice care este ficatul este bolnav: sindromul hepato-renal din ciroze.Tratamentul acestui tip de blocaj este dializaDar despre insuficienta renala se pot scrie tratate intregi …

15 Răspunsuri

  1. Va multumesc mult de tot pentru articol!daca voi mai avea nelamuriri nu voi ezita sa va contactez.

  2. Pt Sergiu
    UIte aici un mic articol despre litiaza cistinica. Alcalinizarea urinii de care scrie acolo o poti obtine mincind cit mai putina carne. Deci lichide cit incape si alimentatie predominant vegetariana.
    In principiu ultarsunetele sparg orice calcul deci si pe cei cistinici

  3. Buna am si eu o problema am avut o piatra care am afalt ca e cel mai rar tip:(:(60%cistina:(:(si acuma se pare ca am alta.As vrea sa stiu daca acest tip de piatra se poate sparge cu ultrasunete sau ce as putea sa evit sa consum pt a evita formarea de asemenea pietre:(:(Va rog sa ma ajutati cu un raspuns daca se poate:(am 21 de ani:(:(

  4. Pt Catalin
    Daca durerea e doar atunci cind contracti muschiul, e posibil sa fie ceva leget de muschi. Intindere … ruptura … Bine, nu e exclusa nici varianta unei probleme la rinichi, asta daca durerea nu are legatura cu miscarea si e continua

  5. buna ziua!as dori sa fiu si eu ajutat cu un sfat,acum cateva zile am fost la sala si facand abdomene am simtit ca ceva undeva in stanga sub buric nu imi mai da voia sa ma incoi,am stat ateva zile si acea durere nu imi mai trece,imi poate spune cineva ce se poate intampla,si mai nou acuma cand urinez ma cam doara in partea stang dar doar atunci cand vezica se goleste,e posibil de o piatra la rinichi?cand apas pe vezica ma doare foarte tare si numai pot sa ma incordez la nivelu abdomenului deloc,multumesc si astept un raspuns

  6. Pt Banuana
    Eu zic sa repeti ecografia. La alt medic. Posibil sa obtii si alt rezultat. L aun rinichi e mult mai important daca functioneaza si cit % e functional si nu neaparat dimensuinile. Chiar daca rinuchiul e mai mic dar functioneaza 100% nu sint probleme. Poate ai citit despre tensiunea c apare la cei cu un rinichi mort .. .nu e cazul tau pt. ca in situatiile astea tensiiune acreste mult peste 200.

  7. Seara buna,
    tensiunea mea este in general sub 130/7.5, dar am si zile in care uneori fara o cauza anume mai urca la 140/8 sau 150/8.
    Nebivolol iau de 4 ani cate o jumatate de tableta pe zi iar in rest aspacardio omega si magnerot doar 10 zile pe luna.
    Pana acum cateva luni nu mi s-a mai spus ca unul din rinichi este mai mic ca celalat la nici un ecograf.
    Intrebarea mea este: mai revine la normal rinichiul sau se atrofiaza si-si pierde functia??
    Ce pot face pe viitor ca sa preintampin o agravare?
    multumesc frumos

  8. Pai depinde care e diferenta in tre ei. O diferenta de 1-2 cm e normala. Pina la urma e important daca rinichii functioneaza normal, nu dimensiunea lor. Iar pentru a vedea cit de bine functioneaza un rinichi trebuie facute anumite explorari de pilda urografia

  9. ce se intimpla daca un rinichi e mai mare decit celalalt

  10. Pt. banuanna
    cei 2 rinichi nu sint egali. In mod normal exista o diferenta intre ei de cca 1 cm. Ceea ce e mai important e daca rinichii functioneaza bine.
    E importanta virsta. Daca un rinichi este foarte mic fata de celalalt aceasta poate fi o cauza de tensiune ridicata PESTE 220) la persoanele tinere , sub 40 de ani.

  11. mi s-a spus la ecograf ca unul dintre rinichi are dimensiuni mai mici fata de celalalt care este in limite normale. Care ar putea fi cauza micsorarii rinichiului? Acest lucru mi-a fost depistat anul trecut dupa ce am facut o cistita si la control mi s-a facut ecograf.
    Mentionez ca de trei ani fac tratament pentru tahicardie paroxistica dar si tensiune, cu nebivolol.

  12. Da, poate duce. Daca de pilda o piatra pleaca din rinichi si se opreste undeva pe traseu si impiedica evacuarea urinei. De asemenea un calcul mare, desi fix, poate ajunge sa „umple” rinichiul si , cu timpul, sa dea blocajul renal

  13. litiaza urinara poate duce la blocaj renal?

  14. Dializa e o problema extrem de complexa … si greu de explicat in termeni populari. O sa incerc totusi. Merci pt sugestie😉

  15. am o rugaminte…puteti sa vorbiti intr-o viitoare tema si despre dializa?! multumesc

Lasă un răspuns

