Să vorbim acum sincer/Despre gastricul ulcer (I)

Pentru a vedea cum se pune diagnosticul de ulcer,sa vedem CE ESTE de fapt ulcerul

Hai să ne imaginăm că ne roade un pantof ; în prima fază pe picior apare o pată roşie,sensibilă,unde pielea este mai subţire.Treptat această pată se adţnceşte,pielea de la suprafaţă se rupe şi apare o mică scobitură.Dacă vom continua să purtăm acel pantof,scobitura se va adînci pînă va ajunge la un vas de singe şi se va produce o hemoragie.

Cam aceasta e evoluţia unui ulcer.Rolul agresor al pantofului e jucat de acidul din sucul gastric;acesta va determina intîi „pata roşie” care este o simplă GASTRITĂ.Aceasta doare,fără ce lasuprafaţa mucoasei gastrice să se producă o eroziune evidentă.Urmează,prin continuarea agresiunii,formarea găurii,care este de fapt ULCERUL GASTRIC(SAU DODENAL).Dacă procesul nu se opreşte aici(spontan sau prin tratament) ulcerul va roade mai departe pină ce va atinge

  • un vas de sînge cu apriţia HEMORAGIEI DIGESTIVE
  • pancreasul putind genera PANCREATITA ACUTĂ
  • sa upoate penetra în cavitatea abdominala cu apariţia PERITONITEI

Aceste aspecte enumerate mai sus intră in categoria ULCERULUI PERFORATfeug

Deci CUM SE PUNE DIAGNOSTICUL DE ULCER.Simplul fapt că ne doare stomacul (adică…ne roade pantoful) nu înseamă nimic:poate săfie o simplă roşeaţă,gastrita,sau un ulcer gata să peforeye.Intensitatea durerii e relativă.Doar atunci cînd ulcerul perforează generînd peritonita apare durerea bruscă asemănătoare unei înţepături de cuţit,cu întărirea abdomenului.În cazul unei hemoragii,sîngele neutralizează acidul ,durerea putîndu-se astfel ameliora,deşi doamna cu coasa e la poartă.Iată de ce simpla examinare clinică a abdomenului nu este relevantă pentru aprecierea gravităţii bolii.

Diagnosticul exact se pune prin exporări paraclinice.Şi două sînt cele mai utilizate examinări la noi:

  1. BARIUL.Este o substanţă care se introduce prin gură în stomac,îl umple şi apoi este văzută la aparat.Acum că am explicat cum e cu ulcerul,vă daţi seama că acet aapare ca o „cocoaşă” = bariul care umple gaura ulcerului.În figura de jos-stg se vede acel mic pinten pe mica curbură a stomacului care e exact ulcerul vazut la bariu.Problema apare dacă ulcerul nu este văzut din profil:dacă el este pe una din feţele stomacului,cocoaşa nu mai este atit de evidentă.Imaginaţi-vă umbra capului.din profil se vede nasul,din faţă nu.In plus,dacă sîntem în faza de gastrită cînd nu est enici o gaură,bariul nu ne arata nimic,deşi stomacul este sănătos.Iar dacă vă imaginaţi ce se întîmplă dacă se face bariu unui bolnav cu ulcer perforat în abdomen … realizaţi de ce metoda se practică din ce în ce mai rar ţi numai atunci cînd nu este accesibilă cealaltă metodă.baulcer_gastric_1Adică….
  2. GASTROSCOPIA.Este azi metoda cea mai folosită şi sigură pentru diagnosticarea afecţiunilor stomacului.În ce constă ea de fapt: introducerea unei minicamere de luat vederi în interiorul stomacului(putînd merge chiar şi dincolo de stomac,în duoden),imaginile fiind preluate „live” pe un monitor aflat lîngă bolnav.Deci se vede la TV „în direct” aspectul interior al stomacului,putînd astfel obsserva dacă este vorba de o banală gastrită sau de o hemoragie gastrică.Procedura e simplă,dar destul de neplăcută.Se face o anestezie locală cu spray la nivelul cavităţii bucale,apoi se introduce pe gît spre stomac un tub de grosimea unui creion.La vîrful tubului se află o „scînteie” care e de fapt blitz-ul camerei video care va lumina interiorul stomacului.Examinarea durează în medie 5 minute,funcţie de experienţa medicului şi de scopul gastroscopiei.Partea cea mai neplăcută e introducere tubului,manevrarea acestuia în interiorul stomacului nefiind dureroasă;nici scoaterea tubului nu e neplăcută.Desigur e necesar să nu  mănînci nimic o anumita perioadă de timp înainte(de regula 12 ore) pentru ca stomacul să fie gol şi uşor de vizualizat.Pe lîngă diagnosticarea bolii ,gastroscopia mai permite încă două lucruri extrem de importante
  • se poate „ciupi”  un fragment minuscul din interiorul stomacului (nu doare) care vizualizat la microscop permite depistarea faimoasei bacterii Helicobacte Pylorii
  • dacă se observă un vas de singe care sîngerează se poate face cauterizarea lui , oprind astfel hemoragia fără a fi nevoie de operaţie.

Pentru a vedea filmul unei gastroscopii,alegeti unul din filmele de aici.Am selectat unul din filmuleţe: ce se vede?

  • minutul 1.11 intrarea în stomac
  • minutul 1.33 intrarea în duoden
  • minutul 2.00 se face „înţeparea” mucoasei pentru recoltarea fragmentului
  • minutul 3.50 un aspectinteresant al corzilor vocale

Iata si două poze,prima a unui ulcer gastric,a doua a unuia duodenalulcer-gastriculcer-duodenal

10 Răspunsuri

  1. Pt Claudia Mihailescu
    Imi pare sincer rau pentru tatal tau.
    Ma tem ca este vorba la tine de o problema a stomacului declansata de stresul mortii tatalui tau. Te cred ca te-ai saturat de medicamnete. Un diagnostic cit de cit precis ar fi putut fi pus intr-adevar prin gastroscopie. Pina o vei face poate nu ar strica sa umbli putin la rgimul alimentar, incercind sa eviti acele alimente care iti declanseaza durerile

  2. Buna ziua si bine v-am regasit! Doctore, ce bine ar fi fost sa te caut de drag si nu de durere…acum cateva luni a murit tatal meu, la 67 ani…si nu am mai putut nici sa mananc…cam vreo luna am ciugulit doar…cam de pe atunci s-a instalat o durere in abdomen gen gastrita, adica cu usturimi, sculat noaptea…de frica am inceput sa ma alimentez dar aveam impresia ca orice nou aliment parca imi provoca colici ca la copii…apoi, dupa vreo luna si jumatate durerea s-a mai potolit, am luat omez si ibutin la recomandarea unui gastroenterolog care nu a considerat ca este necesara gastroendoscopia la acea data…apoi, lucrurile s-au mai calmat…dar dupa 4 luni de la debutul ei, prin octombrie iar au inceput durerile…am zis…toamna…am facut radiologie la stomac, iar medicul mi-a spus ca nu am nimic, sa iau cel mult maalox…acum este decembrie, adica 6 luni de cand au inceput simptomele si pe mine ma doare in continuare…mai ales dupa ce mananc…parca sunt balonata, am reflux, regurgitatii…o digestie proasta…tata a murit de virusul hepatitei C, i-a cirozat ficatul, si mi-a fost frica ca de la endoscopie sa nu iau si eu acel virus…nu mai iau nici omez, nici ibutin, m-am saturat de medicamente…am luat de cateva ori alcool (tuica) pe nemancate, am auzit ca distruge microbii, dar fara efect…am facut analize, nici heliobacter pylori, nici virusii hepatitei B sau C, nici HIV, nici la ecograf nu s-a vazut ceva pe la ficat sau pancreas…ceva este…dar mi-e frica sa aud…te rog ajuta-ma cu un sfat! sa auzim numai de bine….

  3. Infectia a gasit-o in gat si diagnosticul eeste farringita acuta cu inca ceva(nu prea am inteles).Febra din cauza perfuziilor cu glucoza,pentru ca nu am putut deloc sa mananc sis a beau suficienta apa,Cand o sa ma simtmai bine sa caut pe net.Vreau sa va mai spun ca, mi face vitamine si tot injectii cu penicilina si eu nu mai vreau…Nu stiu cand voi pleca acasa.Va rog pe dv.,sa imi spuneti cat timp se vindeca faringita asta si daca exista altceva care sa ma ajute,dar fara injectii,alt medicament.Va multumesc!

  4. Pt. Adriana
    UIte ca nu am intrat vreo 2 zile pe blog … ganglionul asta e ceva nou si destul de important pentru ca iti arata cam pe unde e infectia. Undeva in zona capului (chiar si un focar dentar) git sau torace superior. In mod sigur de cind nu am mai vb ti s-a facut un ex ORL, poate si o tomografie pentru a gasi cauza. Graeu de zis pe unde …. si mai ales daca e de bine sau rau. Totusi febra asta e chiar ciudata in contextul tratamentului antibiotic intens de atita timp …

  5. Nu stiu ce e;ma simt tot mai rau.Si sunt atat de suparata pe mine…cum am ajuns in halul asta?Ce mi-a lipsit?Astazi a cam ramas la 40,6 ;am stat mai mult in pat ,mi-a pus si o perfuzie (habar nu am cu ce) ma enervez usor,nu mai am putere;sunt foarte suparata pe mine ca am ajuns in halul asta.Dr.meu intra la orele 19;cand o sa mai vada si la gat ganglionul asta…vad ca, tot se mareste…Am asa o teama in mine.Nici nu stiu ce sa fac,nici nu stiu ce ma mai asteapta,nu stiu,dar chiar mi-e frica.

  6. E riscul sa fie totusi ceva … totusi o febra de 40 de atita timp nu e normala …

  7. fiu pomenita pururea in tratatele de madicina la capitolul “ei s-au jertfit pt. binele omenirii”…
    Citit,va rog,intai mesajul anterior(de sub asta),pt. ca din cauza unor paranteze,vad ca nu l-a luat integral.

  8. Repet:sper sa fie maxim 8. Oare,pana cand?Unde vor ei sa ajunga?Vad ca nu se mai opresc.Sa-i las sa-si faca mendrele?!…Nu stiu…Ar fi ceva…pentru ca apoi…sa fiu <>…

  9. Pt. Adriana
    Sa imi cer intii scuze ca am intirziat nitel raspunsul
    Deci stomac hipoton … sa zic stomac „cazut” adica e situat mai jos decit e normal … alungit in jos cum ar veni. Ai gaze in colon, si cum colonut transvers trece pe deasupra stomacului, e posibil ca aceste gaze sa „ddevieze” stomacul de la pozitia normala.
    Evacuarea e normala .. adica bariul a parasit stomacul i ntimp normal … nu ai un stomac .. sa zic asa … „lenes”.
    Nisa e un soi de groapa … hai sa zic gropitza ca sa nu iti imaginezi ditamai craterul. Se pare ca aceasta nisa e undeva la locul unde se varsa bila in duoden. Deci un fel de iritatie locala, iritatie care se intinde si in jur, dint acea „gastroduodenita d einsotire”. Ca si cum cind te arzi intr-un loc, pielea se inroseste si in jur. Asa si cu mucoasa respectiva.
    Deci cred ca ai un mic ulcer duodenal , cu gastroduodebnita insotitoare. Plus un stomac hipoton … sau ptoza gastrica in functie de cit e de „cazut”. Iar daca adaug aerocolia uite ca am bifat deja 4 diagnostice de pe biltul tau de iasire, semn ca nu ai nici o sansa sa cistigi pariul acela .. tii minte …. cu 5 diagnostice. Asputea chiar sa supralicitez la 10 pentru ca se pare ca ai mei colegi au inceput sa te caute serios pe toate partile😉

  10. Saptamana trecuta am facut cu bariu si,cu scuzele de rigoare,voi pune ” ? ” in locul cuvintelor sau dupa cuvintele pe care nu le inteleg.Inca nu am iesit din spital…,mai am si alte rezultate(metabolism bazal;analize la sange;exudat;radiografie pulmonara,etc),dar deocamdata,va rog,domnule doctor,sa imi spuneti,daca chiar e atat de grav asa cum m-au speriat pe mine aici in spital (oricum imi simt stomacul in pioneze…).
    Rxg.dd
    Esofag tranzit normal.Stomac hipoton alungit cu polul inferior sub creasta iliaca cascada la polul superior prin aerocolie(?)stg.Pliuri ale mucoasei gastrice hipertrofiate si lichid de hipersecretie in cantitate medie.Evacuare(?) normala.Pilor permiabil.Bulb mare hipoton,stazie,regulat,neomogen opacifiat, prin prezenta unei imagini de nisa,la varf cu zona de edem in jur. C-duodenal cu staza in genunchiul(?) inferior.
    Dg.rx: Ulcer biliar acut
    Gastro-dd.de insotire(?)
    Si dupa cum medicina nu e ca matematica,(doar stiti si dv.ca…nici iarna nu-i ca vara),ma doare capul de termenii astia;si,asta nu inseamna ca trebuie sa radeti prea mult de…”plagiatura” pe care,in sfarsit,am reusit sa o „astern” in acest comentariu.

Lasă un răspuns

