Zodia racului

Cancer….un cuvint magic pentru toata lumea.Cu atit mai mult pentru cei direct implicati.Dar de multe ori regele este gol…
Profit de zilele libere si am timp de amintiri…asadar cancer.Un cuvint care mai totdeauna schimba destine.Dar cit de relativ e uneori acest termen.Majoritatea oamenilor isi imagineaza ca acest diagnostic e ceva evident,iar rostirea lui suna ca o sentinta.De multe ori cel ce da verdictul e un simplu medic anatomopatolog,mai mult sau mai putin experimentat.Iar „proba” e o portiune de tesut ale carui celule componente sint de fapt cele ce furnizeaza informatia.O structura microscopica ce de multe ori e mai degraba ambigua.Iar cel ce o examineaza uneori e lipsit de experienta.
A fost introducerea.Iata faptele,povestite de o fosta colega de facultate acum apreciat medic gastroenterolog:in urma cu aprox. un an face gastroscopie unui tinar de vreo 35 ani cu o suferinta gastrica nespecifica.Gaseste o formatiune cu aspect tumoral pe care o suspecteaza de a fi maligna si recolteaza un mic fragment pe care il trimite anatomopatologului.Dupa un timp vine verdictul:nu e cancer.Pacientul este externat,peste 6 luni moare iar autopsia gaseste un cancer generalizat cu metastaze.Examenul anatomopatologic,inclusiv al celulelor tumorale gastrice a fost facut de acelasi medic anatomopatolog….care acum a pus diagnosticul corect.
Asadar iata cite gesturi banale se ascund in spatele unui diagnostic de atitea ori cumplit.Nu,nu e un ritual…nu e o comisie formata din capete luminate…nici macar un computer care sa judece impersonal si sa dea un verdict infailibil.E un simplu om,de multe ori obosit,care,mai ales in spitalele mari are de examinat zeci chiar sute de probe zilnic.Un om care nu o singura data greseste.Iar efectele greselii….
In urmatoarele zile libere,pina cind o sa povestesc din nou cazuri „live” o sa imi amintesc lungul drum al unui pacient din urgenta unui spital universitar catre una din sectii.

12 Răspunsuri

  1. Frumoasa pilda…

  2. Iti trimit eu o floare de migdal, culeasă din grădina spiritului de Kazantzakis:

    „l-am spus migdalului:

    – Frate, vorbeşte-mi despre Dumnezeu.

    Şi migdalul a înflorit…”

  3. Ce bine ca la tine au inflorit … aici cel putin ploua si pe muntii din jur inca straluceste zapada ….

  4. Imi place ca ai ales Canon-ul lui Pachelbel ca tema muzicala de fundal . M-a determinat sa ridic ochii din computer si sa privesc ciresul inflorit din fata blocului .

  5. Ideea e ca NU este un cancer. Cel putin in fragmentul recoltat. E vorba de o tumora benigna (a un soi de alunita daca vrei).

  6. Avem rezultatul de la examenul anatomopatologic: fragmente tisulare histopatologic cu aspect pavimentos stratificat necheratinizat, focal cu celule caliciforme (conjunctiva) cu marcata acantoza dispus pe axe conjunctivo-vasculare cu marcata hiperemie si edem. Concluzie: papilom conjunctival.
    Inca nu a ajuns la chirurg ca sa ii descifreze rezultatul.
    Nu am inteles mare lucru…

  7. Oricum toata mostra probabil sa fie consumata la acest examen. E vorba de tot felul de proceduri (coloratii, etc) care nu cred ca vor mai lasa ceva dupa
    Ideea e ca daca dupa reapare ceva prin zona se poate recolta inca o proba .. desi reaparitia ar fi ceva rau. O operatie corecta ar trebui sa fi indepartrat orice urma e tesut bolnav deci teoretic acum cel putin nu prea a r mai fi nimic de gasit pe acolo

  8. Mama mea a fost operata pentru ca avea o formatiune tumorala la ochi (conjunctiva, cornee), am mai scris despre asta la un articol despre ochi…si-a revenit f repede dupa operatie, ochiul arata normal, nu mai e rosu, nici umflat…acum asteptam rezultatul de la anatomo-patolog. As vrea sa stiu daca ar fi posibil sa repetam analiza oricare ar fi rezultatul. Ma gandisem si inainte sa citesc acest articol sa repetam analiza, dar acum sunt si mai convinsa…Banuiesc ca nu se mai poate recolta, dar poate cei de la laborator au pastrat proba (nu stiu cum se procedeaza). E groaznica asteptarea asta si in plus, faptul ca poate rezultatul nu este corect…

  9. Spitalele de psihiatrie sint un soi de „zone crepusculare” in care multi intra si nu mai ies.Vii.Greu de zis ce o fi fost pe acolo.Nu am lucrat vreodata in asemenea loc(din fericire) dar am auzit destule cazuri de morti misterioase in asemenea stabilimente.

  10. Bunicului meu i s-au facut trei randuri de analize la sange in trei spitale diferite (oras Brezoi, jud. Valcea; Rm. Valcea urgente, si tot in Rm Valcea la Psihiatrie) si a murit la Dragoiesti la sanatoriu dupa doua saptamani de la acestea fiind diagnosticat prea tarziu (dupa ce i se administrase glucoza) cu diabet zaharat. A decedat in noaptea respectiva…Aici despre ce mai e vorba???Soarta…cred….

  11. Da,sint siuatii pe care le-am intilnit.Vezi tu,uneori mi-a venit si mie sa imi bag picioarele in meseria asta.Dar am avut totusi curajul sa ramin.Dar un curaj numai partial,pentru ca am ramas intr-un spital mic unde pot sa imi permit sa imi fac meseria cit de cit asa cum vreau eu, fara a fi obligat la a face compromisuri in relatiile cu cei mari. Poate as fi fost mai curajos daca ramineam acolo sus si incercam acolo sa schimb mentalitatile. Dar asta suna deja a problema psihiatrica. Nu cred ca un om normal la minte poate spera macar sa schimbe TOTAL mentalitatea din sistemul nostru sanitar…

  12. hmm e off topic ceea ce postez aici,da nu am gasit nimic despre „bolile”sangelui sa zicem…mai exact leucemie
    Am avut un caz in familie:leucemie mieloida acuta,cronica…de fapt dr”ul i-a pus diagnosticul vre-o 5 tipuri de leucemie(cred ca le-a luat pe toate la rand)
    dupa ce i-a administrat HYDREA( 9 pastile o data) a constatat ca a gresit de fapt….sa nu mai zic ca asist se purtau exagerat „de bn”atat timp cat le „dadeai darul”erau cele mai bune ,in rest erai un …am sa fiu draguta de data asta,si am sa pun …fiecare interpreteaza ce vrea(spitalul Fundeni-sectia hematologie,dr.Stoia Razvan,un medic destul de imbecil si cu o pregatire profesionala dubioasa,care se joaca cu vietile oameni,acum poti sa zici,da s-a trezit si aia sa ne critice meseria,sa vb gura fara ea desii stie ca aceasta boala e imprevizibila,si nu intotdeauna pacientul rezista…dar tie,ca dr,zic si eu asa,ti se pare normal ca noi familia sa ne interesam de un posibil transplant ni s -a zis ca nu e posibil ca trebuie sa asteptam sa vedem cum evolueaza boala si daca pacientul raspunde la tratament – a evoluat din rau in mai rau-,da nici atunci nu a luat masuri,ne-a facut niste teste sa vada daca suntem compatibili,teste care veneau in max o luna,pe noi ne-a tinut cca.3 luni si cev a fara sa aflam rezultatul.Ni s-a pus frumos pe birou un rezultat negativ,ca nimeni din familie nu era compatibil….ehhh au mai durat alte 2 luni jumate in care a avut recaderi- ultima fiindu-i fatala,si acum vine bomba,cu cateva saptamani pana la deces,cica sa aducem bani pentru transplant ca vezi Doamne s-a gasit un donator,desii,stia bine ca intrase in metastaze,la o adica ne lua banii pe ce?nu era vorba de bani,era vorba de viata unui om,un om care a avut de suferit din cauza incompetentei medicilor care nu siu cum au devenit dr,poate cu pachetel de la parinti.Acum nu generalizez,pentru ca am intalnit si dr.cu o pregatire profesionala ireprosabila…In fine….medicina e meserie complexa,zic eu,o fosta studenta la medicina,care si-a dat seama ca nu avem flerul de a fii medic,asta e o meserie cu care te „nasti”sa zicem…si decat sa omor oamenii mai bine stau in banca mea.Astea fiind spuse,imi cer scuze daca am vorbit pe langa si mai „academic”da asta sunt!

Lasă un răspuns

