De ce ţi-e frică nu scapi.Testul de toleranţă la glocoză

De cind a devenit o rutină efectuarea a tot felul de analize s-a înmulţit exponenţial şi numărul celor speriaţi de perspectiva unor boli mai mult sau mai puţin “ascunse”  , demascate accidental  printr-o analiză proastă.Şi cum glicemia e una din analizele la care cam toată lumea se pricepe , numărul speriaţilor de diabet e din ce in ce mai mare  , spre bucuria atît a medicilor care au ce trata cît şi a producătorilor de medicamente aflaţi în continuă căutare de clienţi fideli …

Primul pas după ce ţi se găseşte o glicemie crescută (adică peste valoarea normală de 100-120) este efectuarea unui TEST DE TOLERANŢĂ LA GLUCOZĂ ORAL. Faimousl TTGO. Să vedem acum nu atît în ce constă el ci mai ales cît este de credibil testul de toleranţă la glucoza în depistarea unui diabet zaharat

In ce constă testul de toleranţă la glucoză

  • nu mănînci nimic cu 12 ore înainte de test (deci de seara de la 20.00
  • Cind intri in laborator ţi se recoltează o primă probă de sînge din care se determină glicemia G1
  • Ţi se dă să bei un pahar cu apă dulce (desigur o anume concentraţie de zahăr)
  • După 2 ore ţi se mai ia o dată sînge din care se face o a doua glicemie G2

In mod normal (aici facem puţina matematică) G2 nu trebuie să fie mai mare de 140.Dacă G2 e peste 200 există suspiciunea de diabet zaharat.Dacă G2 e între 140 şi 200 se spune ca pacientul are o toleranţă scăzută la glucoza , adică un soi de predispoziţie la diabet …

Dar ….

Ei,aici urmează surpriza. Orice stress fizic sau emoţional declanşează în organism anumite reacţii care pun omul în situaţia de a trece peste acel stres. Principala substanţă utilizată de organism ca şi combustibil e … tocmai glucoza. Adrenalina eliberată in singe datorită stresului are ca efect tocmai eliberarea de glucoză in sînge din depozitele de glucoză aflate ăn ficat.

În concluzie , dacă înainte de a merge la laborator pentru a face TTGO-ul nu ai dormit toată noaptea de teamă …. sau dacă ai oroare de doctori , seringi şi sînge , ai toate ţansele ca glicemia ta să fie crescută tocmai datorită aceste emoţii …. a fricii de a nu avea cumva diabet …. ier rezultatul e pe masura fricii,desi ÎN ACEST CAZ ESTE EVIDENT VORBA DE O PROBA FALS POZITIVĂ. Adică deşi poate ai ieşit cu o glicemie de vreo 160 ea e firească datorită stresului şi NU datorită unui diabet maii mult sau mai puţin ascuns

Cel mai probabil chiar şi glicemia iniţială , cea care, ieşind mare, a impus efectuarea TTGO , a fost crescută din cauza emotiilor

14 Răspunsuri

  1. Multumesc mult pentru raspuns .Sa speram ca totul va fi bine …Cat despre analize cred ca o sa mai fac o pauza pana la urmatoarele analize (asta daca nu se va ivi vreo surpriza din partea angajatorullui sa ma trimita sa repet glicemia ).Sarbatori fericite si d-stra si inca o data multumesc mult pentru raspunsuri !!

  2. Pt Ion
    Parerea mea este ca acum totul e ok. Incearca sa nu te ospatezi prea copios de sarbatori. Iar daca totusi o faci, sa nu te repezi in primele zile ale lui ianuarie la laborator pentru ca in mod cert ve avea surprize. Neplacute. Piba atunci .. Sarbatori fericite !!

  3. D-le doctor am repetat analizele si au iesit glicemie-113 ,colesterol total -143.Celelalte analize hemoleucograma, tgo, tgp, ggt au iesit foarte bune (undeva la mijlocul valorilor de referinta ).Sa speram ca d-na doctor de familie nu imi va mai da tratament pentru colesterol desi mi-a zis ca medicamentul acesta este cel mai slab ca si efecte adverse.Despre glicemie cei de la laborator mi-au zis ca nu este o valoare foarte mare .(era trecut pe fisa valoare maxima 106).D-stra ce ma sfatuiti sa mai fac in continuare ???.Multumesc pentru raspuns..

  4. Pt Ion
    Multumesc pt urari .. cit despre emotii, ai grija. Ai citit ca ele pot sa iticreasca glicemia prin reactia de stress.

  5. Multumesc mult pentru raspuns mi-a mai venit inima la loc,m-am speriat atat de tare incat parca aveam toate simptomele diabetului furnicaturi in maini si picioare,pana a ma duce la urgenta si a-mi lua glicemia din nou (din deget a fost luata ),apoi. aceste simptome au trecut. O sa ma duc la medicul de familie sa repet colesterolul si poate scap de tratament (este a 3-a luna).Va multumesc inca o data pentru sfaturi . Sa speram ca angajatorul nu ma va trimite din nou la policlinica ca mi se ridica parul maciuca numai cand vad halatul!!!!!! Multumesc inca o data si LA MULTI ANI DE ZIUA NATIONALA !!!!!!!!!!!

  6. Pt Ion
    Eu zic sa nu te alarmezi. Glicemia masurata recent are valori normale. Determinarea intervalului valoric al glicemiilor normale e d emulte ori un proces arbitrar. Se face de fapt o medie a mai multor valori considerate normale. SA nu creezi ca in momentul in care Dumnezeu ne-a facut a scris pe prospectul nostru ca glicemia e obligatoriu sa fie sub 115 si punct. Determinarea limitei superioare se face cam de genul: se iau 3 oameni considerati normali si li se determina glicemia. sa zicem ca acea glicemoe e 100 , 115 si 130. MEdia e 115. acum tu crezi ca cel care are 130 are diabet? Nu. La fel e cazul tau.
    Parerea mea e ca nici colesterolul nu are o valoare care sa impuna tratamentul medicamentos. Clasa de medicamnete anticolesterol (statinele) au o groaza de efecte adverse .. vezi aici . Parerea mea e ca e suficient sa reduci consumul de grasimi si/sau carne si sa faci putina miscare. Ai totusi doar 42 de ani si e prea devreme sa te indopi cu medicamente …

  7. Am uitat sa va spun am varsta de 42 de ani inaltime 173 cm, greutate 74 kg. Multumesc inaca o data.

  8. D-le doctor sunt foarte foarte speriat acum o saptamana am facut unele analize necesare la serviciu si am avut surpriza sa aflu ca glicemia 148. M-am speriat foarte tare nici nu mai vedeam pe unde merg in drum spre casa .Rezultatul l-am luat vineri iar a doua zi fiindu-mi foarte rau m-am dus la urgenta unde mi s-a facut o electrocardiograma care a iesit buna mi s-a masurat tensiunea care a fost 15 cu 8 iar glicemia a fost 104.Medicul de la urgenta mi-a zis sa nu ma panichez ca aceea glicemie mare poate a fost din cauza a ceva ce am mancat seara Intradevar i-am spus ca pe la ora 19 -20 am mancat orez cu lapte cu putin zahar in el si un strugure.Am avut colesterolul marit 230 si medicul mi-a recomandat atoris de 10 mg seara pe care l-am luat in seara precedenta recoltarii.Ultimele glicemii luate au fost 114 din vena 97 din deget 116 din vena acestea le-am luat in ultimele 3luni.Sunt foarte speriat d-stra ce sfat imi dati .Multumesc pentru ajutor si sfat

  9. Pt. Leonidas
    Pai din cite imi descrii tu situatia clar e rost de un pui de diabet. Nu lua medicamente de capul tau. Risti o COMA HIPOGLICEMICA si aliluia. Eu cred ca e un diabet aflat in faza in care se poate controla meidcamnetos, nu e nevoie de insulina. Inca. Dar daca mai intirzii nu se stie … sau insulina, sau cimitirol :(

  10. daca in urma unor analize de rutina am gasit glicemia 300 si apoi la 2 ore dupa masa 420 si dupa nici o saptama de regim de capu meu a scazut l a valori de 220 240 pe mancate ce inseamna ?ca se poate regla din regim si pastile sau am nevoie si de shot-uri cu insulina pentru sa mentionez am scapat de senzatiile de foame sete urinari frecvente , a si am slabit vreo 20 de kg

  11. Da,asa e … oricum “dragostea reciproca” dintre medici e un lucru cunoscut si recunoscut de toata lumea.Dupaun timp dă imunitate ;)

  12. Ca una care din pacate am vizitat de multe ori urgenta inteleg foarte bine ce vrei sa spui. Cu atat mai mult cu cat prin prisma afectiunii mele sunt nevoita sa petrec acolo cateva ore bune pana cand mi se poate da drumul acasa. Asa incat am apucat sa vad cate ceva, o miime, fireste, din lucrurile cu care va confruntati voi acolo. “Superioritatea” cu care sunteti priviti e nelalocul ei, tocmai fiindca putini sunt cei care pot face fata unui asemenea tavalug. Or in aceste conditii e imposibil sa nu mai existe scapari, erori, e omeneste… Dar bineinteles ca e mai usor de dat cu piatra.

  13. Da,bine ca ai fost inspirata sa te gindesti la asta …. din pacate de multe ori noi doctorii nu vedem pacientii decit cu “ochelari” de cal … oarecum e si vina ultraspecializarilor care se fac in medicina de azi.
    Ma simt si eu putin vinovat pentru colegul meu … adevarul este ca in urgenta unui spital mare ai de multe ori grija de 3-4 chiar mai multi pacienti concomitent incit uneori omiti detaliile.Nu spun asta ca o scuza.E una din explicatiile “superioritatii” cu care ne privesc colegii pe noi , urgentistii.Munca noastra e uneori cam “heirupista” incit greselile sint oarecum inevitabile ….
    Oricum ce ai patit tu nu e ceva rar … de multe ori un pacient e perfuzat in urgenta apoi trimis pe sectie unde i se iau analizele fara a se consulta foaia cu consemnarile urgentistului.Iar rezultatul e cam ce ai patit tu.Minus vigilenta bolnavului …

  14. Si mie mi-e o groaza de mor de posibilitatea de a nu avea/face diabet. Si am trecut printr-o sperietura sora cu moartea acum doi ani cand am ajuns la urgenta intr-o stare deplorabila, in plina criza de astm si m-au bagat direct in perfuzii. Pe urma dupa ce m-au stabilizat, m-au trimis la analize si – stupoare, mi-a iesit glicemia 240. Doctorul de la urgenta mi-a spus clatinand compatimitor din cap ca sigur am diabet si se mira ca nu am murit inca (vorba vine)… au trecut douazeci de minute cosmar pana cand mi-a dat prin cap sa intreb daca nu cumva jumatatea de kil de glucoza pe care au bagat-o in mine a avut si ea un cuvant de spus in privinta asta…

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 428 other followers

