Un Che microscopic : virusul varicelei si zona Zoster

Sună ca o poveste cu guerilleros sud – americani : che zosterDoua armate se infrunta pe viata si pe moarte. Una din ele cistiga dar fara ca cealalta sa fie complet nimicita. Armata invinsa se retrage in munti iar in momentul in care invingatorii au un moment de slabiciune îi ataca din nou dar reusesc sa produca agitatie numai intr-o regiune mica din jurul padurii unde s-au retras. Aşa si cu virusul asta,care se numeste , pe numele complet virusul varicelo – zosterian şi care produce,în prima fază varicela (sau vărsatul de vînt cum i se mai spune) iar atunci cind vine “din munţi” dă zona Zoster.

Deci in copilarie are loc Marele Război ,adică VARICELA. O boala pe care au facut-o cam toti. Produsă de guerilleros-ul varicelo zosterian. Care,învins , se retrage în munţi , adică undeva la rădacina nervilor trunchiului sau capului. Acolo el stă cuminte ani buni,cit timp imunitatea organismului e OK. Dacă apare o scădere a imunităţii (un stress , o boala grava , tratamente care suprimă imunitatea sau, pur-şi-simplu din cauza vîrstei) virusul se reactivează dar nu mai afectează întregul organism ci numai teritoriul care e deservit de nervul in “pădurea” adică rădăcina căruia s-a adăpostit.Iar pe acest teritoriu apar bube identice cu cele din vechea varicelă.Simplu , nu ?

Simptomele zonei Zoster

Sînt foarte clare,încît cam oricine poate pune diagnosticul … dar nu de la început.Pentru că

  • intîi apare DUREREA.Foarte urîtă.Ce e caracteristic este că doare DOAR JUMĂTATE din trunchi … sau cap.Deci cam ca jumîtate de felie
  • după 3-4 zile apar BUBELE CA NIŞTE BĂŞICI exact pe suprafaţa unde a durut iniţial

Dacă priveşti mai jos cele două poze înţelegi mai bine ce am vrut să spun cu “jumătate”

zona zoster pe torace

zona zoster pe torace

zona zoster la cap

zona zoster la cap

Bine,pe lîngă astea mai apar clasicele dureri de cap , febră , dureri musculare , oboseală …Dar cel edouă semne de mai sus sînt cele care fac diferenzona-zosterţa între Zona Zoster şi alte boli.

Văzute de aproape băşicile arată cam ca în poza din dreapta. După ce apar băşicile durerea se mai calmează,dar începe altă dandana: băşicile se sparg si pielea subţire de dedesubt se poate infecta.Una peste alta distracţia (sau,dacă vrei , insurecţia) poate dură cam o lună pînă la vindecarea completă. Bine, vorba vine “completa” fiindca virusu se retrage tot în munţi si aşteaptă  o nouă ocazie să iasă în faţă.

Este contagioasă zona?

Da, este contagioasă. Dacă un bolnav la care au apărut bubele nimereşte într-o colectivitate de copii care nu au avut varicelă deci nu sint imuni, îi poate înbolnavi.

Tratamentul Zonei Zoster

Sint trei scopuri ale tratamentului

  1. Atacarea directă avirusului . Se face cu medicamentul Acyclovir (sau Zovirax). Dacă este luat precoce poate scurta perioada de la apariţia bubelor pînă la vindecare. Desigur nu te apuci să iei Zovirax la orice durere de piept. Poate sa fie durerea dată de un infarct iar daca tratezi infarctul numai cu Zovirax vei ajunge in mod sigur in Paradis înaintea virusului …
  2. Calmarea durerilor. Cu orice medicament contra durerii de la antiinflamatoare gen diclofenac, ibuprofen , ketonal pînă la aspirină , piafen chiar codeină
  3. Prevenirea infecţiei pielii.Ideal ar fi să nu te scarpini , evitînd ruperea bubelor şi infectarea pielii de dedesubt.Dacă totuşi s-au spart,pentru prevenirea infecţiei te ungi cui unguente antibiotice de pildă Neobacin

La final,pe post de anecdotă, să văspun o povestioară reală de acu cîteva zile :

Mă roagă un liftier să îl consult pe socrul său căruia i-au ieşit nu-ştiu-ce bube în jurul gurii. Îl văd pe om,genul de ţăran simplu şi bonom care îţi lasă impresia că n-a mai deschi o carte de cînd a terminat şcoala. Are în jurul gurii o banală dermatită … ceva cam ca în poza din dreapta.

Îi sscriu omului trartamentu,ceva ijectabil , urmînd să vină la urgenţă să i s efacă injecţiile.spre seară mă nimeresc prin zonă tocmai cînd omu venea la tratament.Mă trage deoparte (nu,nu pentru clasicul bacşiş , cum ţi-ai imaginat) şi îmi spune,vădit mulţumit “ştiţi , domnu doctor, m-am uitat pe Internet şi am văzut ce am. Zona Zoster”.Atît.Vă pun la final o poza cu Zona Zoster periorală ca să judecaţi şi voi cine a avut dreptate: Moş Ion Roată sau drweather :D

perioral herpes  zoster

perioral herpes zoster

6 Răspunsuri

  1. este foarte adevarat ca se ia zona zoster dar se ia numai daca ai imunitatea scazuta !

  2. Da, greu de zis daca si la el a fost Zoster, cam repede sa fi aparut dupa doar 2 zile … numai daca nu cumva partizanii lui au primit ceva ajutor de la ai tai ;)

  3. AM uitat sa va comunic ca si prietenului meu(adica celui care mi-a cerut prietenia prin clasa a 8) i-a aparut aceleasi bube urate pe barbie,la vreo 2 zile ce l-am sarutat. Nu aveti minima idee ce rusine mi-a fost la scoala ,cand eram constienta ca i-am dat aceasta boala,virus,sau ce o fi acesta. Normal,cu trecerea timpului ne-am despartit,dar cand ne revedem radem si astazi de faptul ca eram amandoi cu cate un leocoplast,pe barbie:)

  4. Hmm urata amintire!!!!! Mi-a aparut zona zoster de trei ori,pe barbie,pe un obraz si apoi pe celalalt,doar ca ultima data mi-a lasat o cicatrice destul de urata(pe obrazul stang). prima data la 14 ani,apoi la 20 si 21.Credeam ca e din cauza soarelui,sau a marii,dar imi aduc aminte ca prima data mi-a aparut in timpul iernii.Am folosit ACYCLOVIR pana m-am plictisat ,dar ultima data am cumparat o banala crema de galbenele(tot din farmacie) si mi-a trecut in cateva zile(5-6). Acum nu mai am probleme(23 ani),DAR dumneavoastra ati spus ca ”virusul se retrage in munti si asteapta o noua ocazie sa iasa in fata” De acest lucru ma cam tem,sper ca nu se va face viu.

  5. Ceea ce e contagios la ZZ e “zeama” din basici. Daca s-au vindecat acele basici, deci nu mai sint leziuni pe piele persoana nu mai e contagioasa. Pentru siguranta poate sa mai fie tinuta “in carantina” o saptamina dupa ce acele basici s-au vindecat
    Aici e o mica discutie. Posibil ca zona sa fi aparut datorita tratamentului de imunosupresie care se da dupa transplant. Pentru a scadea riscul de eliminare a rinichiului nou se dau aceste medicamnete ce scad imunitaea iar efectul e aparitia zonei. In mod normal nu er trebui sa afecteze, dar trebuie uata legatura cu medicul ce a facut transpalntul si care are in mod cert o parere mult mai avizata
    Despre psoriazis .. e o problema alunecoasa. Nu prea se stie cauza. evolutie e de multe ori imprevizibila. Cazurile ce le cunosc eu au avut evolutii legate de stress- s-au agravat atunci cind a aparut un stres. Despre un tratament “oficial” cu efect de vindecare 100% nu am cunostinta. Poti incerca pentru relatii suplimentare aici

  6. Mi se facu o fricaaaa privind pozele de mai sus…Brrrr!

    La cat timp dupa aparitia unei eruptii, persoana in cauza nu mai este contagioasa? Mai exact, la cat timp dupa aparitia eruptiei persoana respectiva poate intra in contact cu un copil care nu a facut varicela si care nici nu a fost vaccinat in acest sens?

    In alta ordine de idei, in cazul unei persoane care a suferit un transplant renal, pot aparea complicatii in aceasta privinta, in cazul unei eruptii de zona Zoster?

    Despre psoriazis nu poti sa scrii ceva mai pe “romaneste”? Sau ai abordat subiectul si nu l-am vazut eu? Un psoriazis intr-o forma superficiala este obligatoriu sa degenereze intr-o forma de psoriazis mult mai grava? Sau poate fi tinut in frau?

    Merci!

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 407 other followers

