Cum funcţionează urechea. Despre felurile de surzi

Am sa incep direct cu vizionarea unui film.Nu va speriati,nu dureaza mai mult de un minut. Luminile vă rog !!!

Asadar să urmarim drumul sunetului de la casetofon la creier :

  • 0.10 – 0.25 Sunetul merge prin canalul urechii (ala prin care ne bagăm degetul cînd n emănţncă urechea) şi ajunge la chestia aia care seamănăcu o pîlnie mai largă … sau cu membrana unui difuzor .Ăla e TIMPANUL.Care vibreaza sub actiunea zgomotului
  • 0.26 – 0.33 Vibraţiile timpanului sînt preluate de un sistem de 3 oase mici numite ciocan,nicovala si scarita.Aceste oase vibrează si ele,trimitind sunetul mai departe la melcul ala albastru pe care îl cheama COHLEE
  • 0.33 – 0.44 Cohleea asta face o chestie interesantă:transforma vibraţiile in impulsuri electrice.Cam ca un soi de telefon (cu fir,nu celular)
  • 0.44 – 0.59 Tot ca la telefon,impulsurile electrice sint transmise prin acel fir albastru ca un fel de cablu (numit NERVUL AUDITIV) la creier

Aşadar avem o parte mecanica, cu vibratii, in care se gasesc canalul urechii,timpanul si oscioarele şi o parte electrica, de la cohlee pînă la creier.Acum bănuiţi că sînt două topuri de surdităţi,în funcţie de partea care se strică:

  1. Dacă se strică mecanicul (dopuri,ceară în urechi, timpan spart ) atunci e vorba de hipoacuzie (surditate) de transmisie
  2. Dacă se strică electricianul (anumite medicamente care lezează cohleea…tumori de nerv auditiv – neurinomul de acustic e cel mai des – sau meningite) atunci hipoacuzia e de percepţie

Acum că ai citit cauzele îţi dai seama că nu e totuna sa nu auzi din cauza unui dop sau din cauză că ai o tumoră…

Dacă te-ai plictisit deja,poţi pleca.Cred că te-am lămurit în linii mari cum e cu  surditatea. Dacă ţi-am stîrnit curiozitatea mai rămîi niţel pentru că îţi voi arăta cum deosebeşti cele două tipuri de surditate.Mai întîii  să convenim 2 chestiidiapazon

  1. Zgomotele fac sa vibreze orice os,deci şi oasele craniului.Fiecare din noi aude şi datorită vibraţiei acestor oase ale craniului, deşi cel mai mult aude pe calea “normală” descrisă în film.
  2. Diapazonul e un obiect metalic cu doi craci  (ca in figura de alaturi).Dacă îl loveşti cu un crac de colţul mesei,începe să vibreze (diapazonul).Iar dacă îl pui în timp ce vibrează pe fruntea omului ,oasele craniului încep să vibreze şi ele (nu chiar ca şi capol lui Tom cînd îl loveşte Jerry cu comagul :) , dar orişicît …

Asteafiind zise să vedem în ce constă testul Weber de diferenţiere a surdităţii de transmisie de cea de percepţie.Se ia deci un diapazon,se face să vibreze şi se aşează pe fruntea pacientului chiar la mijloc,la distanţe egale de cele două urechi

testul Weber

testul Weber

Asadar urechea stinga a pacientei e cea surdă.

  1. Daca surditatea e de perceptie, electricianul nu va prelucra nici vibratiile sosite prin oasele craniului,asa cum nu le poate prelucra pe cele venite prin ureche.Deci nu se aud nici vibratiile diapazonului ÎN SURDITATEA DE PERCEPŢIE, URECHEA SURDĂ AUDE MAI SLAB SAU DELOC VIBRAŢIILE DIAPAZONULUI COMPARATIV CU CEA SĂNĂTOASĂ
  2. Dacă surditatea e de conducere,adică mecanicul e bolnav,,atunci electricianul percepe DOAR vibraţiile diapazonului , deoarece prin meccanicul urechii nu  primeste nimic.La urechea sănătoasă deoarece se percep şi zgomotele din incapere nu doar vibratiile diapazonului,aceste vibratii vor fi mai slab auzite decit de către urechea bolnavă.Deci ÎN SURDITATEA DE TRANSMISIE, URECHEA SURDĂ AUDE MAI BINE VIBRAŢIILE DIAPAZONULUI DECÎT CEA SĂNĂTOASĂ

Acu nu mai intru in detalii gen “o ureche cu un tip de surditate cealalta cu alt tip” că chiar te voi plictisi.Mă opresc aici.

A…parcă am uitat ceva.Bancul.Cu surzi,desigur

Doi surzi s-au căsătorit.
In prima săptamană au constatat că, in pat, nu puteau sa comunice dacă lumina era stinsă, intrucît nu puteau folosi limbajul semnelor.
Dupa cîteva nopti, tot căutînd o solutie, sotia i-a spus sotului, prin gesturi:
– Iubitule, hai sa folosim niste semnale simple. Spre exemplu, daca vrei să faci sex cu mine noaptea, pui mîna o singura data pe sînul meu stîng. Daca nu vrei sa faci sex, pui mîna o singura data pe sînul meu drept.
– Genială idee, i-a raspuns sotul prin semne si a continuat: daca tu vrei sa faci sex cu mine, îmi scuturi penisul o singura dată, iar dacă nu vrei să faci sex, îmi scuturi penisul de 300 de ori, repede, repede.

7 Răspunsuri

  1. Pt Nelu
    Ceara din ureche se topeste cu apa caluta. Ai grija sa nu depaseasca temperatura corpului. Problema e ca daca ceara se topeste dar nu e evacuata se intareste la loc si astupa mai rau canalul
    Cit despre infectia urinara, ea trebuie tratata minim 7 zile. Eu zic sa continui cu tagreminul inca o saptamina

  2. buna ziua doctore, am si eu o intrebare;cum pot scoate asa zisele dopuri din urechi? pot face asta acasa ? am pus apa oxigenata care fierbe ca pe aragaz dar nu se intampla nimic
    se”‘ infunda” urechea, apoi, dupa o perioada se “”desfunda””e foarte aiurea
    multumesc anticipat pentru raspuns
    aaa si mai am o intrebare ;acum 3 zile , dimineata, cand m am dus la toaleta sa urinez, la sfarsitul jetului au curs cateva picaturi de sange…mi am admin tagremin si vad ca nu a mai aparut sange dar continuua sa ma usture pe canal cand urinez ce ma sfatuiti sa fac??? [ mentionez ca de o luna iau milurit, una pe zi,iar de 3 luni liphantyl nano,concor de 2,5 una pe zi,]

  3. Un tip ajunge cu salvarea la spital cu urechile arse.
    _Cum s-a intamplat?intreaba medicul.
    _Pai sa vedeti,dimineata imi calcam pantalonii si deodata suna telefonul si eu in loc sa duc receptorul la ureche,din repezeala,am dus fierul de calcat incins.
    _Bine bine,spune medicul,asa ti-ai ars o ureche;dar pe cealalta?
    _Pai,domnu’ doctor,dar nu trebuia sa sun salvarea?!

  4. Da, ai dreptate, dar uite ca ai facut-o tu in locul meu :)

  5. Interesant articolul. Doar o sugestie: poate n-ar fi rau sa scrieti si despre medicamentele care omoara nervul auditiv, sa stie lumea sa nu se mai infiga la antibiotic, un-doi. Am un nepot care, in urma unui tratament cu gentamicina administrat la un an, s-a ales cu hipoacuzie nu stiu de care. I-a omorat efectiv nervul de la o ureche, iar la cealalta a mai fost o ramasita salvata. Datorita acelei ramasite s-a putut face un implant cohlear si acum aude. Dar nu pot sa va spun cat de chinuit a fost copilul asta, ca a avut si ghinionul sa se strice partea interioara a aparatului (cip-ul implantat) si a trebuit operat a doua oara. Si i s-a atras atentia cumnatei ca e posibil, ca orice aparat electric, sa se strice oricand din nou. Si nici costurile n-au fost mici (e adevarat ca asta nu mai conteaza cand e vorba de sanatatea copilului tau, dar daca nu ai banii aia … ), ca operatia a fost facuta de o echipa de medici austrieci. Asta era o poveste buna de scris la rubrica De ce urasc eu doctorii? Din imbecilitatea (ma scuzati, dar chiar n-am cum sa-i spun altfel) unei doctorite de familie, care a bagat copilul in spital de nu stiu cate ori pana la un an cu laptele ei de vaca, copilul a ajuns sa fie surd. Pt ca s-a pus problema sa piarda copilul, singura solutie a fost tratamentul soc … si soc a fost …

  6. Daca ai postat aici inseamna ca ti-ai pu pe jumatate diagnosticul.Probabil ai avut nasul infundat si a evoluat catre o otita medie.Sau doar o infundare a trompei lui Eustache.Incearca sa sufliputernic nasul dar NUMAI CITE O NARA, PE RIND.

  7. Doctore help! Am 2-3 perioade pe an cand ma napadesc cateva afectiuni, se pare ca vin la pachet…. De 3 zile am ureclile infundate, n-am mai patit asta, am crezut ca e tensiune mica si am baut o cafea dar dupa cateva ore a reaparut….simt ca are legatura cu nasul, parca intre cele 2 e ceva nelalocul lui…ciudat e ca in pozitia culcat nu mai am nimic… ce-o fi?!

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 427 other followers

