Moartea în doi timpi : cheagul pe creier şi ruptura de splina

În mod sigur v-aţi întîlnit cel puţin o dată cu următoarea situaţie : un cunoscut a suferit o lovitură – a fost bătut,a avut un accident sau pur şi simplu a cazut prost- .După ce s-a lovit se ridică de jos,se scutură de praf şi peacă voios mai departe.Iar după numai cîţiva paşi de prăbuşeşte” murind definitiv” , vorba şmecherilor de cartier.Sînt două posibilităţi mai frecvente de lovituri care să aibe aceste urmări: loviturile la cap cere pot produce aşa-zisul ” cheag pe creier ” sau medical vorbind hematomul epidural ; a doua este lovitura in stinga burţii în regiunea splinei , cu producerea rupturii de splină.Să le luăm pe rînd.

Cheagul de singe pe creier

Să încercăm puţină anatomie…Iată poza de mai jos,unde se vede ce “pieliţe” sînt intre osul capului (craniu) şi creier

ANATOMIA MENINGELUI

Să asemănăm capul cu o roată de maşină. Osul este anvelopa iar pieliţa cere ne interesează pe noi adică dura mater e camera.Înăuntru în loc de aer este creierul (la cei mai mulţi… :) ).Această duramater e ca o piele ceva mai groasă care protejează creierul pe sub os.

Ce se intîmplă decă te loveşti la cap şi ai o hemoragie înăuntrul capului dintr-un vas de sînge care se afla chiar sub os.Păi se va scurge sînge,acesta se adună şi se formează un cheag care tot creşte şi apasă pe creier pînă îl omoară.Totul se petrece în spaţiul dintre această dura mater şi os dar cheagul apasă pe creier pentru că numai acolo poate să crească,osul fiind tare. Uite mai jos un desen iar alături o poza cu acest cheag (l-am numit ca în cărţi adică hematom epidural)

epidural hematoma cheag pe creier



Cum se manifestă problema.Păi scenariul clasic e următorul: omul se loveşte la cap de obicei la tîmplă (la nivelul osului temporal se întîmplă cel mai des ),de multe ori îşi pierde căteva secunde sau minute conştienţa dar îşi revine şi pare să nu mai aibe nimic.Dar in cîteva ore devine moleşit,vomită şi intră  iar in comă din care nu se mai trezeşte viu. Asta în lipsa operaţiei.Exact asta a păţit,dacă vă mai amintiţi , fotbalistul Anton Doboş .Diagnosticul se pune doar daca faci tomografie.Pe radiografie nu vezi decit osul (nu şi cheagul) care chiar dacă e rupt nu totdeauna se vede.La tomografie vezi imaginea de jos unde am încercuit hematomul,acea pată albă “opacitate biconvexă” cum scrie în tratate

tomografie cheagtrepanatie


Tratamentul e simplu: trebuie dată o gaură in osul capului în zona unde se află cheagul pentru ca acesta să iasă afarp şi să nu mai apese pe creier.E faimoasa operaţie de TREPANAŢIE care se făcea mai demult (acele cranii gasite prin peşteri de la oameni preistorici care au fost operaţi “pe creier” cum sună articolele de scandal”) . Se făcea cam ca în poza de alături. Desigur astăzi altele sînt condiţiile dar principiul e acelaşi,anume de a “sparge” osul şi a scădea apăsarea creierului de către cheag.Şi totul trebuie făcut cît mai repede pentru că apăsarea aceasta a creierului poate duce rapid la deces sau sechele ireversibile.

CE SĂ FACI PENTRU A PREVENI PROBLEMA

Dacă ai avut o lovitură puternică la cap,mai ales dacă ţi-ai pierdut conştienta, mergi repede la spital pentru a fi văzut de medic şi a ţi se face tomografia (desigur,dacă se poate…). Dacă esti cumva acasă nu sta singur, intri in comă şi te trezeşti … mort. Semne de gravitate ar fi faptul că ameţeşti….vomiţi…te doare rău capul…dar ele nu apar totdeauna, mai ales dacă se instalează coma si omu nu mai poate comunica. Acest cheag poate apare in citeva ore dar,uneori si dupa citeva zile,pina la o săptămînă, perioadă in care e bine să fii supravegheat.

Ruptura de splina

Mecanismul e cam ca şi la cheagul de pe creier: splina e şi ea acoperită de o “anvelopă” care o protejează, dar care în cazul unei lovituri “oarbe”  împiedică sîngele să se evacueze. În acest caz sîngele se acumulează sub această “pieliţă” şi la un moment dat splina explodează ca şi un balon prea umflat. După explozie urmează o hemoragie internă masivă cu moarte rapidă.

Care lovituri pot produce ruptura ? Cele în partea stîngă a burţii.Iată mai jos unde se află splina. Orice lovitură în zona respectivă e periculoasă

spleenunde este splina

Cum se manifestă.Omul se loveşte sau este lovit în regiunea cu pricina.După lovitură persistă durerea dar NU apar manifestări spectaculoase gen vomită-pişă-cacă sînge.Nu. Poate doar o uşoară ameţeală dacă pierderea de sînge e mai mare. Totul pare a intra în normal doar că după cîteva zile…o săptămînă apare explozia mortală de care vorbeam adineauri.

Cum pui diagnosticul.Cel mai simplu e ecografia care vede uneori de la început prezenţa cheagului.Ideală e desigur tomografia,dacă e la îndemînă.Unii zic ca se vede şi o anemie în analiza de sînge…vax, pina cînd nu se scurge destul sînge nu apare nici o anemie clară iar cînd hemoragia e masiva poţi să-i cauţi anemia la autopsie….Totuşi de multe ori la început cînd cheagul de sînge nu e destul de mare nu se vede la ECO ci cel mult la tomograf.

Tratamentul e şi aici chirurgia de urgenţă cu scoaterea splinei.Cam aşa arată o astfel de splină neexplodată….celălalt organ  e un rinichi si e cam de mărimea unei spline normale…

splina scoasaCum prevenim ruptura de splina ?

Nici aici nu sînt multe de spus…mergi la urgenţă rapid după orice lovitură în stînga burţii.Acolo se va face o ecografie…tomografie…apoi vei fi internat pentru supraveghere.Aici nu există simptome alarmante…durerea desigur dar durere apare după orice lovitură.Iar cînd se produce “explozia” deja e cam tîrziu…

44 Răspunsuri

  1. nu stiu in ce masura durerile se vor remite complet dupa operatie. in ce priveste hipertensiunea e important de stiut daca ea e cauzata numai de acel cheag. exista riscul sa indepartezi cheagul dar fara sa se obtina ameliorarea simptomelor.

  2. Complicațiile sunt : durerile mari de cap si tensiune arteriala ridicata .Dar se admite de efectuat operație la creier pentru inlaturarea heematomei ce este invechită?

  3. Pt Aliona
    E important care sint acele complicatii. daca e vb de paralizie .. .convulsii … ameteli … in functie de localizarea cheagului ar pute fi utila chiar o operatie de indepartare alui.

  4. spunețimi va rog, daca o persoana a avut lovitura la cap cu 10 ani in urma si abia acum de 1 an de zile i-a dat complicații și făcînd tomografie i sa spus ca are singe inchegat pe creier care pot fi urmarile de sanatate la această persoana? este posibil acum de mai făcut ceva?

  5. Pt Daniela
    Pai sa nu prea stea acasa … ideea e sa fie vazyt URGENT de un neurochirurg … macar sa i se faca o radiografie a coloanei cervicale (ideal ar fi un CT/Rmn) si , bineinteles imobilizarea gitului pina la aflarea rezultatului.
    Pentru durere e bun orice medicament antialgic (algocalmin, piafen) sau antiinflamator (ketonal de ex) dar, repet, prioritare sint investigatiile care sa excluda o fractura la nivelul oaselor gitului sau craniului

  6. Buna ziua! Un prieten de-al meu a fost batut rau, cu pumnii in cap, aseara. Nu a lesinat, doar ca toata noaptea nu a putut dormi din cauza durerilor de cap. Acum durerea s-a instalat in zona cervicala, are ameteli. Ce trebuie facut in acest caz, ce medicamente, gheata, sau ce trebuie facut pentru a scapa de aceste dureri, pana ajunge la medic? va multumesc. astept urgent un raspuns din partea dvs!!!

  7. Pt Ana

    In mod normal singeel nu are ce cauta in LCR. Acesta trebuie sa fie incolor. Daca e roz inseamna ca pe undeva prin creier s-a produs o singerare. Sa inteleg ca la RMN s-a vazut acelk cheag? Daca e doar de 4 mm e posibil sa se absoarba fara operatie. Bine, efectele lui depind de localizarea lui pe creier. Acea agitatie ca si imposibilitatea de a ridica miinile pot fi urmare a cheagului … dar si manifsestari psihice. Tot ce se poate face e , zic eu, sa faca acel RMN , eventual sa il repete pentru a vedea evolutia chiegului. Si, desigur, consultul unui neurochirurg sau neurolog (daca nu s-a facut inca_

  8. buna seara. tocmai acum am aflat despre fata aceea lovita in cap ca face crize de nervi,incepe sa tremure,puls la maina stanga foarte slab si la cealalta deloc,dar la gat i se zbatea pulsul sau ce este acela foarte foarte tare.si mainile nu si lea mai putut ridica.de unde ar fi problema?
    am inteles ca a fost dusa la un spital pt un RMN. se poate sai fi atins vreun nerv la punctia facuta in coloana?
    si de ce lichidul din coloana prezinta culoarea roz?
    si am auzit ca ar avea un cheag de sange de 4mm pe creier. ce se poate intampla?
    imi pare foarte rau de ea si vreau sa stiu mai multe despre problema ei
    va rog sami explicati. daca as putea so ajut cu ceva?
    va multumesc pentru rabdarea care o aveti cu noi,curiosii.

  9. Pt Ana
    Depinde … daca e un cheag de singe pe creier si nu se opereaza poate sa si moara.

  10. se mai poate reface dupa lovitura aceea?

  11. Pt ana
    ceva nu e in regula. Nuare cum sa fie DOAR dementa. Neaparat sa insistati pentru a i se face o tomografie la cap. E posibil sa fie ceva mult mai grav(o hemoragie cerebrala)

  12. am o vecina lovita cu coada de matura in cap.pe moment na avut nimic dar spre seara a cazut in coma pana a doua zi.de atunci picioarele nu le mai simte.se spune la iau facut punctie in coloana si lichidul a iesit de culoare roz.iau pus diagnostic de dementa mintala.are vreo legatura dementa cu faptul ca e paralizata de la brau in jos? unde ar trebui sa mearga cu ea? ce se poate face? explicati mi va rog ceva referitor la cazul acesta. va multumesc anticipat.

  13. Pt NAtalia27
    Ai un risc mai mare sa faci tot felul de infectii. Bine, nu ai imunitate zero dar o ai mai scazuta ca un omn normal. De aceea ideea e sa te feresti de infectii .. .de contacte cu oamneii raciti. Durerile din zona sint normale, pin ala urma a fost o operatie acolo, nu … dar zgomotele posibil sa fie de la intestinul gros

  14. NATALIA 27 ani am ramas fara splina in urma unui accident asemenea cu moartea.Vreau sa stiu ce trebuie sa fac,cum trebuie sa ma pazesc .vreau sami prelungesc viata.Am dureri si un zgomot oribil cind stau culcata anume acolo unde a fost splina/a trecut deja un an . Ce foate fi?

  15. Pai daca ra un hematom mare, acum erai amintire. Pentru a vedea daca e ceva pe acolo iti recomand sa faci o tomografie sau un RMN pirn medicul de familie (mergi la el si iti va spune procudrile)

  16. deci pieptul nu ma mai doare … doar umarul …. am fost la o vecina care a fost doctora si mi-a spus ca din cauza curentului m-a tras frigul….

    la fotbal cand am fost …. dupaia am umblat mai dezbracat……..
    am 20 ani nu fumez si n-am fumat niciodata ……

  17. m-am lovit la cap anul trecut in noiembrie (2010)..si am fost inconstient cateva secunde…am fost lovit in fata..am cazut jos si am dat cu capul de beton…as vrea sa stiu daca trebuie sa fac ceva sa vad daca am hematom sau ceva de genul .. sa nu fie ceva grav as vrea va rog un raspuns … ma macina gandul asta..

  18. pai dupa 6 decembrie vad ca azi imi mai trecu durerea la splina … adica mai e un pic de tot dar umaru inca mai doare…………

  19. Pt tudosiemihai
    Nu e exclus s fie o problema la plamini aparuta acum , de cind esti racit. Nu TBC … poate o simpla pneumonie. Eu zic sa faci o radiografie pulmonara …

  20. Pt Elena
    Durerea de cap e un simptom sa zic normal chiar si la atita luni dupa lovitura. Cunosc cazuri la care ani de zile au avut dureri sporadice craniene, desi fara alte complicatii gen cheag de singe. Totusi pentru linistea ta iti recomnd un consult neurologic. Neurologul v face un examenfizic (reflexe … bla bla blla. tot tacimul) si va decide daca e cazul sa repeti explorarile.

  21. anu asta mi-am facut controale medicale periodice (cand am dat de permis,,,pt o gripa,,si ultima data acum 2 luni a fost tata bolnav la plamani Tbc si a trbuit sa fac si eu ecografii,controale .. doctorii mi-au spus ca sunt 100% sanatos)
    Facand sport cam in fiecare saptamana (fotbal 2-3 ori) ,,,, pe 7 decembrie m-am trezit dimineata ca ma doare in dreptul pieptului sau splina pe acolo pe undeva dupa inca 1 zi a inceput umarul stang…. si acum problema este ca nu stiu ce sa fac in timpul asta am fost si racit cobza…. …. este ceva grav,,,, vor trece aceste dureri ….

  22. m-am lovit la cap in februarie 2010 dupa care am facut un MRI la care nu s-a gasit nimic dar acum am dureri de cap si ma intereseaza sa stiu daca ar trebui sa mai fac si alte investigati s-au ce altceva imi puteti recomanda ca sa fac inspre binele meu …Multumesc pentru atentia data . Elena, H.

  23. Pt Catalin
    Nu, varianta cu ruptura de organ cade din start pentru ca aia e mortala … splina daca se rupe dai coltu in citeva ore asa ca … poti rasufla usurat de pe partea asta
    Cel mai probabil e ceva la coloana. O radiografie nu e suficienta .. adica poate sa fie normala desi sint problema la coloana, dar probleme mai mici care nu se vad pe o simpla radiografie. Cel mai bine e sa facio tomografoe sau RMN la coloana.

  24. Buna ziua!, as dori sa stiu si eu parerea Dvs in legatura cu o durere pe care o am de 3 ani in parte stanga a spatelui destul de jos (cam la baza) .Durerea o simt permanent dar cel mai tare se resimte dimineata si cand stau pe spate, de aceea dorm mai mult pe o parte. Parte de lovituri nu am avut insa recunosc ca am facut eforturi fizice destul de mari la viata mea, iar cea mai recenta problema de sanatate am avuto acum 5 ani cu rinichii litiaza uretrala mai exact nefrolitiaza in ambele parti dar la interval de 1 an. Anul trecut am fost la urgenta din cauza acestei dureri care se accentuase datorita unui efort mai mare ,iar la analiza urinei a reiesit ca nu erau probleme la rinichi. Mi s-a spus lombago acut ,( dar dupa un control rapid fara radiografie).Eu personal m-am gandit la toate variantele;hernie de disc, ruptura a vreunui muschi sau organ si chiar de splina.as vrea sa stiu va rog si parerea dumneavoastra inainte de a ma duce la un nou control..Va Multumesc!

  25. Pt. Cristina
    Da, se poate. Poti cadea si din picioare si sa te lovesti sa zicem de o bordura si sa mori. Ai auzit si tu de nenumarate caziri de genul asta.

  26. buna seara am si eu o intrebare care nu gasesc raspunsul.Se poate ca de la o inaltime de 5 metri sa cada puceafa capului si sa decedeze pe loc?

  27. Febra musculara de la tuse nu e … pt. ca te durea si in dreapta. Nici rupere de splina – ai fi murit, si oricum nu se rupe splina asa usor
    Ar putea fi fie lichid la plamini – o complicatie a racelii – fa o radiografie pulmonara, fie o colica renala – o ecografie si un examen de urina. Deci e de facut radiografie la plamini si ecografie abdominala, aceasta din urma verificind si splina pt. orice eventualitate. Oricum nu e de statacasa , daca e lichid la plamin nu trece fara trat. agresiv

  28. buna, am si eu o intrebare de 10 zile am fost racita cu tuse zi si noapte..acum foarte putin mai tusesc dar de 3 zile m-am trezit de dimineata cu o durere groaznica in parteaa stanga sub coaste mai exact int-o parte care imi radiaza si in fata si in spate, ceva si inspre umar. Din cauza tusei acute pe care am avut-o ar putea fi o febra musculara intercostala sau chiar o rupere de splina?? Ce tratament ar fi rcomandat in cazul febrei musculare si cum imi pot da seama ca nu am nimic la splina?? Va multumesc anticipat si multa sanatate tuturor!

  29. Ei, nici chiar asa … pina la urma nu e mare lucru sa ii faci o glicemie. Se poate face pe loc in unele farmacii … poti chiar sa o rogi pe respectiva asistenta sa rezolve in spital …

  30. multumesc mult pt raspuns(o prietena asistenta mi-a spus ca poate fi vorba de diabet credeti ca ar fi posibil?)

  31. Incetosarea privirii putea fi de la un episod de hipoglicemie.Totusi daca se repeta si apar sialte probleme la ochi (pete negre, scaderi ale cimpului vizual) nu ar strica sa il vaa un oftalmolog
    Intepaturile respective e important daca apar in repaus ori la efort. Daca intepaturile la inima apar la efort inseamna ca e o problema acolo. Oricum o elctrocardiiograma nu ar strica sa faca mai ales daca e mare fumator
    Daca nu a avut lovituri in zona splinei in ultima luna nu ar prea avea ce problem sa fie acolo. Tot prin regiunea aceea trece intestinul gros – posibil ca intepaturile sa fie e la el, mai ales daca au incetat dupa ce a avut scaun

  32. buna ,am si eu o intrebare de o saptamana sotul meu simte intepaturi si durere in zona inimi si intepaturi in zona splinei de cateva zile i s-a incetosat privirea cam aprox o ora,doctorul a spus ca nu e nevoie de ecografie pt ca nu e nimic grav ,as vrea si alta parere,va rog cat se poate de repede,va multumesc
    am uitat sa mentionez ca sotul meu are 33 de anisi ca medicul a spus ca e din cauza fumatului si din cauza stresului,dar sunt foarte ingrijorata pt ca durerea persista

  33. Nu cred ca iti pot da surse mai exacte decit eternul goooogle. Ideea e , cum am mai spus, de a se evita ifectiile si a proteja rinichiul ramas.
    Cit despre vaccin, stii ca orice vaccin e format din microbi slabiti. Un sistem imun normal nu are probleme in a ii neutraliza si a forma anticorpii.Tu in schimb ai putea face respectiva pneumoie tocmai de l avaccin.

  34. Multumesc ptr raspuns , la o radiografie s-au vazut ceva muguri dar ptr ca nu am stiut de splina accesorie nu am cerut mai multe lamuriri dar la urmatoarea ecografie voi insista,va rog sa-mi indicati ceva materiale de citit despre modul de viata pe care al trebui sa-l duc.
    Ce parere aveti despre vaccinul pneumococic

  35. Pt. Sorica
    Ai mare grija de celalalt rinichi. Mergi periodic la controale pentru a se descoperi eventuale pietre … infectii … Poti functiona normal cu un singur rinichi (doar sint atitia donori) dar cu conditia ca el sa fie SANATOS. Bea suficiente lichide (2-3 litri zilnic) pentru a preintimpina formarea de pietre
    Cit despre splina, problema e de a evita orice infectie … asta e foarte greu. Ideea e ca faci usor infectii care se vindeca greu , pentru ca splina participa la lupta impotriva microbilor, dar nu e singura cu acest rol. Vestea buna e ca unii oameni au asa-numite “spline accesorii” aflate pe undeva prin organism, spline care fac ceea ce face o splina nromala. Poate ai sansa sa te numeir printre acesti norocosi

  36. Buna seara
    am descoperit acest site din care am citit o mare parte din articole pentru ca sunt pe intelesul tuturor ,dar iata care este intrebarea mea ,acum 10 ani in urma unui accident de masina mi-au fost extirpate splina si rinichiul stang Desi am o viata normala .As dori sa stiu cum pot sa ma feresc de alte boli pe care as putea sa le fac prin lipsa acestor organe.Deasemenea am citit in articolul d-voastra ca cei fara splina nu ar trebui sa-si faca vaccinul ptr gripa AH1N1
    Multumesc.Astept sfaturile d-voasta

  37. Depinde foarte mult de locul loviturii … chiar de secventa inspir – expir pentru ca daca esti la capatul inspirului , plaminii plini deci de aer , splina e impinsa mai jos si nu “beneficiaza” de protectia coastelor.

  38. buna seara
    multumesc mult pt raspuns. vineri de abia mergem la ecografie.
    va rog sa imi spuneti, sper ca sunt si cazuri in care desi loviturile sunt mai puternice, nu se intampla leziuni interne grave ?
    multumesc

  39. Dupa cum ai citit in articol, marele risc e acela al unei rupturi de splina … neaparat sa faca acea ecografie. Daca ruptura s-a produ sin momentul impactului nu are ce sa faca nechirurgical. Nu trece cu medicamente. dAca chiar nu poate sa mearga la dr. macar sa incerece sa eevite eforturile, zguduiturile. Iar daca apare deodata o durere puternica in stinga subcoaste urmate de ameteal + paloare sa sune imediat la 112 si sa cheme ambulanta pt ca inseamna ca s-a produs timpul 2 al rupturii

  40. buna ziua

    dupa o lovitura in zona splinei si putin mai jos cauzata de o cazatura pe gheata intr-o treapta de gresie acum 2 saptamani, o ruda resimte inca dureri foarte puternice care ii dau si o greutate in respirate. imi puteti da o indicatie, pana ajunge la medic?
    multumesc anticipat si astept vesti

  41. Ehe … in ce paradis te scalzi tu ca faci volei pe plaja in timp ce noi aici degeram la -30 grade :D
    Cit ddespre splina ta ce sa zic.La nivelul organelor interne exista conexiuni nervoase ceva mai “grosiere” incit durerea nu corespunde intotdeaua organului afectat.De aceea de pilda uneori durerea de fiere se simte in umarul drept … cea de inima in mina stinga … de aceea durerea ta de umar “iradiaza” in splina. Oricum un colon iritabil nu doare in splina ci in unghiul splenic al colonului, care trece chiar pe sub splin asi de aceea durerea pare a fi de la splina. Posibil sa fie si o suprepunere a aceste dureri, mai ales daca ai observat o ameliorare a ei dupa defecatie

  42. Buna dimineata Dr….. azi ma incadrez la Splina :), pe scurt … pe la 18 ,19 am fost la plaja cu amicii, jucam volei si am primit o mingie in umarul stang , o mingie grea si brutala , pe moment am amorit toata , la cateva zile am mers la medic ca ma durea Splina cu tot cu umar , durerea in umar nu era ca una normala, ma durea ceva profund ,nu la suprafata , bun … mi sa spus atunci ca din cauza loviturii cu mingea , in umar ,’ma doare splina’ cu reflectie a durerii in umar , ( ma rog splina nu doare , ipotetic vb), nu-mi mai amintesc ce mi-a dat , ceva calmante ….. deatunci ” durerile mele de splina ” sa zicem , le resimt in umar , e o durere diferita, e exact ca atunci cand te doare splina si iti vine sa te stangi sau sa te lasi in jos , asa cu durerea din umar…..asta a fost ”istoricul bolii’ ….. insa dupa asta foarte rar am simti durere …. de ceva vreme ma dor amandoua … si umarul si splina , impreuna , incep amndoua si termina amandoua ,,,,,, aseara ma adurut 30 de minute atat de tare ca abia am gasit o pozitie in pat ….. tu ce crezi ca ar putea fi??? fereasca dumnezeu de vre-o boala de sange , nu am avut probleme de sanatate , banuiesc ca nu sar pune problema , sa fie ‘Colon iritabil’ ?? eu asa tind sa cred , insa parerea ta de medic care ar fi ???? { apropoo nu am mai avut absolut nici o probelema legata de hemoroizi , din octombrie anul trecut ,absolut nimic ,cand alta data ma temeam sa merg la baie de fiecare data } , revenind la splina ,deci eu mam gandit ca datorita faptului ca mi-am schimbat putin viata , mutandu-ma in alta tara , am schimbat putin si alimentatia , sunt si putin stresata in aceasta perioada , CONCLUZIE .. asfel toate astea au avut efecta catre un COLON IRITABIL CU ACUZE DUREROASE IN SPLINA SI niste HEMOROIZI ….. ipotetic asta e Diagnosticul meu , sperand ca e doar atat ,dar vreau parerea ta profesionala. CIAO ,….o zi buna si astept sa vad ce zici tu.

  43. Din pacate ruptura de splina e urmata de hemoragii ce pot fi fatale,de aceea se prefera sa fie scoasa.Cu atit mai mult cu cit exista parerea ca NU este un organ vital,desi dupa scoaterea ei pot apare unele neplaceri.

  44. dupa ruptura de splina trebuie neaparat operatie sau se poate trata exista riscul unei hemoragii interne?

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 420 other followers

